افزایش تعداد کلمات یک محتوا چه تاثیری بر سئو محتوایی دارد؟
به عنوان یک محتوا نویس ممکن است از شما خواسته شود که تعداد کلمات محتوایتان را افزایش دهید. هنگامی که چرایی این اقدام را جویا میشوید، معمولا با این پاسخ رو به رو میشوید که این عمل برای سئو بهتر است. ما در این مقاله میخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا واقعا افزایش تعداد کلمات یک محتوا میتواند موجب سئو بهتر سایت شود یا خیر؟
گوگل به طور مداوم تغییر یافته و آپدیت میشود. در بروزرسانیهای جدید قوانین مربوط به کپی رایتینگ و تولید محتوا نیز دائما دستخوش تغییر میشود. برخی از متخصصان فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بر این باورند که هر چه تعداد کلمات یک محتوا بیشتر باشد، شانس دریافت رتبه نیز ارتقا مییابد. اما واقعیت چیست؟
واقعیت این است که افزایش کورکورانه تعداد کلمات یک محتوا هیچ کمکی به دریافت رتبه نمیکند. بهتر است بگوییم زیاد بودن تعداد کلمات یک متن تضمین کننده رتبه گیری آن در موتورهای جست و جوگر نمیباشد. الگوریتمهای گوگل تمرکز خود را بر سنجش کیفیت و مرتبط بودن محتوا قرار میدهند. اما اگر بتوانید محتواهای طولانیتری بنویسید بهتر به نتیجه میرسید.
محتواهای بلندتر گرایش بیشتری به دریافت رتبه دارند. ممکن است چرایی این مسئله به یک سوال مهم در ذهن شما تبدیل گردد.
اگر چه گوگل تاکید میکند که تعداد کلمات هیچ ارتباطی با دریافت رتبه ندارد. اما مقالات و ابزارهای کلیدی بسیاری را میتوان یافت که تاکید میکنند محتواهای خود را تا میتوانید طولانی کنید. و از این طریق در گوگل به جایگاه دلخواه خود دست یابید.
سوال این است حقیقت چیست؟ اگر تعداد کلمات تاثیری به دریافت رتبه ندارد پس چرا برخی از ابزارهای سئو چون Yoast و Clearscope پیشنهاد میدهد تعداد کلمات را افزایش دهید؟
تعداد کلمات بیشتر یک محتوا به صورت غیر مستقیم موجب افزایش رتبه آن محتوا در موتورهای جست و جوگر میشود. در رابطه با دلایل این امر باید بگوییم که:
1.محتواهای طولانی و جامعی که به خوبی نوشته شدهاند شما را به عنوان یک مرجع در موضوع مورد بحث معرفی میکنند. و باعث میشود که کلمات کلیدی دم دراز نیز به صورت ناخودآگاه در متن مورد استفاده قرار گیرد.
2.هنگامی که شما محتوای طولانیتری مینویسید، الگوریتمهای گوگل راحتتر میتوانند موضوع محتوا را تشخیص و رتبه بندی کنند.
3.برخی از ابزارهای سئو تعداد کلمات را به عنوان یک ویژگی رقابتی میان وب سایتهای مختلف در نظر میگیرد.
چگونه بفهمیم محتوا ما نیاز به چندین کلمه دارد؟
یکی از مهمترین سوالاتی که در رابطه با محتوا پرسیده میشود، نحوه تعیین تعداد کلمات لازم برای هر مقاله است. در واقع متخصصان این حوزه دوست دارند که بدانند چگونه باید تعداد کلمات مورد نیاز یک مقاله را مشخص کنند.
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هیچ قانون و قائده خاصی برای این امر وجود ندارد. و دست شما برای به کارگیری کلمات کاملا باز است. هر چه که بتوانید تعداد کلماتتان را با رعایت کیفیت افزایش دهید. و به موضوعات مرتبط با کلمات کلیدی بپردازید، شانس بیشتری برای دیده شدن دارید.
با ارزیابی محتواهای خود و محتواهای رقبا میتوانید از تاثیر تعداد کلمات متن در سئو مطلع شوید.
با استراتژی کلمات کلیدی آغاز کنید
شما میتوانید با کمک گرفتن از کلمات کلیدی هدف قسمتهای جدیدی را به محتوا خود اضافه کنید.
مطالعات انجام شده توسط Ahrefs نشان داده است که احتمال قرارگیری محتواهای طولانی در بین ۱۰ کلید واژه مهم بسیار بیشتر است. هنگامی که طول محتوا شما زیاد باشد، میتوانید از زوایا مختلف به موضوع بنگرید و از کلید واژههای بیشتری استفاده کنید.
در هنگام نگارش محتواهای بلندتر با تغییر و تحول کلمه کلیدی اصلی در طول متن میتوانید در این فضا رقابتی پیروز میدان شوید.
چنانچه قصد دارید از کلمات کلیدی طولانیتر و بیشتر در طول محتوا استفاده کنید، میتوانید پس از تحقیقات لازم نگارش محتوا طولانی خود را آغاز کنید.
رقبا را بررسی کنید
شما میتوانید از تعداد کلمات به عنوان یک معیار برای سنجش و مقایسه محتوا خود و رقبا استفاده کنید. یکی از راههایی که قادر است به شما کمک کند که قبل از شروع متن تعداد کلمات لازم را بیابید، نگاه کردن به برترین محتواهای نگارش شده در آن حوزه میباشد. سعی کنید طول محتوایتان کمی بیشتر از بهترین محتوا موجود در موتورهای جست و جوگر باشد.
اهداف جستوجو را مشخص کنید
خودتان را جای کاربر قرار دهید. آیا دوست دارید پس از سرچ کلمه کلیدی مربوطه در گوگل با اطلاعات جامعی روبهرو شوید. یا یک پاسخ چند کلمهای نیز میتواند نیاز شما را برطرف کنید. اگر فکر میکنید هدف مخاطب از جست و جوی چنین کلمه کلیدی دسترسی به اطلاعاتی کامل و جامع است باید نگارش محتوا طولانی خود را آغاز کنید.
محتواهای شما باید از نگاه کاربر با ارزش باشد. شما میتوانید از طریق نگارش محتواهایی جامع به جایگاه دلخواه خود در نگاه بازدیدکنندگان دست یابید.
عملکرد خود را مورد بررسی قرار دهید
محتواهای خود را به طور مداوم بررسی کنید. و ببینید که آیا محتواهای طولانیتر توانستهاند سئو بهتری داشته باشند یا خیر؟
اگر محتواهای کوتاهی دارید که نتواتستهاند به جایگاه دلخواه شما دست یابند. میتوانید اقدامات لازم برای بازنویسی مجدد محتوا را آغاز کنید.
در رابطه با کلمات کلیدی خود تحقیق کنید تا متوجه شدید که چگونه میتوان محتواهایی طولانیتر و مرتبطتر بنویسید.
نکته: یادتان باشد تنها تعداد کلمات یک متن موجب رتبه بندی آن نمیشود. معیارهای دیگری نیز وجود دارد که گوگل با توجه به آنها فرایند رتبه بندی محتواهای یک سایت را آغاز میکند. برخی از این عوامل عبارتند از:
ساختار محتوا
گوگل به ساختار محتوای شما به عنوان یکی از مهمترین عوامل برای رتبه بندی نگاه میکند. اگر محتوا شما ساختاری کاربر پسندانه داشته باشد، میتوان انتظار داشت رتبههای اول را به خود اختصاص دهد، قابل ذکر است که چنانچه محتوا شما قالب و ساختار مشخصی داشته باشد، خوانایی آن برای کاربر نیز آسانتر بوده و محتوا مفیدتر تشخیص داده میشود.
با استفاده از زیر تیترها قسمتهای مختلف یک محتوا را از یکدیگر جدا کرده و خواندن آن را برای مخاطب آسانتر کنید.
کیفیت محتوا
همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، افزودن کلمههای بدون هدف و غیر مرتبط به محتوا نمیتواند تاثیری در رتبه بندی گوگل داشته باشد. چرا که گوگل خود اعلام کرده است کیفیت و اعتبار محتوا شما و در نتیجه رضایت کاربر سنجیده میشود. شما همچنین باید توجه داشته باشید که اگر میخواهید محتواهایی طولانیتر بنویسید نیم نگاهی نیز به منابع خارجی داشته باشید. تا با دید بازتری بتوانید محتوا نویسی را آغاز کنید.
هرگز کپی نکنید. چرا که این امر به سرعت توسط گوگل تشخیص داده شده و اعتبار وب سایت شما را پایین میآورد.
استفاده از تصاویر و ویدئوها
استفاده از محتواهای بصری یکی دیگر از عواملی است که در آپدیتهای جدید گوگل بسیار به آن توجه شده است. آنچه که حائز اهمیت است استفاده از محتواهای تصویری مرتبط در کنار متن است. اگر شما بتوانید تصاویر با کیفیت و مرتبطی را بسازید یک قدم به دریافت رتبه در گوگل نزدیکتر شدهاید.
دلیل اهمیت تعداد کلمات محتوا در استراتژی سئو چیست؟
بهینه سازی محتوا برای سئو یک فرایند سخت و زمانبر است که تنها به افزایش تعداد کلمات یک محتوا بستگی ندارد. شاید عدهای فرض کنند همین که محتوایی طولانی بنویسند میتوانند رتبههای بالایی در گوگل دریافت کنند اما هیچ اینگونه نیست. سئو کار برای بهینه سازی محتوا بایستی مخاطب هر یک از کلمات کلیدی را به صورت جداگانه درک کند. و در نهایت محتوایی را منتشر کند که به بهترین نحو ممکن نیازهای کاربر را برطرف کند.
تعداد کلمات یک محتوا عاملی برای رتبه بندی محتوا شما نیست. اما میتواند به شما کمک کند تا محتواهایی را بنویسید که مفید و مرتبط با یک کلمه کلیدی خواص و کلمات کلیدی مرتبط آن باشد.
با توجه به نکات بیان شده در این مقاله میتوان محتوایی را نگارش کرد که از نظر تعداد کلمه و دیگر معیارها مستعد دریافت بالاترین جایگاه در مرورگرها باشند. یادتان نرود پشت هم چیدن تعداد کلمات به تنهایی نمیتواند نتیجه دلخواهی برای شما حاصل کند.