چگونه لینکهای بی کیفیت را بشناسیم؟
بیشتر سئو کارها به خصوص افرادی که به تازگی وارد این حوزه جذاب شدهاند تمامی تمرکز خود را بر روی بک لینکهای با کیفیت میگذارند. همین عامل باعث میشود تا از تاثیرهای منفی بک لینکهای بد غافل شوند. و در مسیر رقابت از سایرین عقب بمانند.
قبل از اینکه به بحث و گفت و گو در رابطه با نحوه شناسایی بک لینکهای بد بپردازیم خوب است کمی در رابطه با تاثیر این پیوندها بر سئو صحبت کنیم.
برخلاف بک لینکهای با کیفیت، بک لینکهای بد شما را از عرش به فرش خواهند رساند. پایین آمدن ترافیک وب سایت، عدم دریافت رتبه و جریمه از مهمترین تاثیرات بک لینکهای مضر هستند.
خوشبختانه امکان شناسایی این دسته از پیوندها فراهم است. روشهای زیادی وجود دارد که باعث میشود شما بتوانید این لینکها را شناسایی و از بین ببرید. اما متاسفانه برخی از این راهها زمان بر هستند. اگر فکر میکنید نیاز دارید در بازه زمانی بسیار اندک این لینکهای خطرناک را بشناسید پیشنهاد ما به شما استفاده از حساب کاربری مانیتور بک لینک میباشد.
همین الان دست به کار شوید و یک حساب کاربری مانیتور بک لینک بسازید. پس از آن میتوانید به صورت رایگان و بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینهای بر اساس روشهای زیر لینکهای بد را شناسایی کنید.
نحوه شناسایی بک لینکهای بی کیفیت
مانیتور بک لینکی یکی از پلتفرمهای سئو است که میتواند اطلاعات زیادی در رابطه با لینکهای مختلف در اختیارتان قرار دهد. با استفاده از این پلتفرم میتوانید تمامی اطلاعاتی را که نیاز است در رابطه با پروفایل بک لینک و معیارهای کلیدی سئو بدانید به شما ارائه میدهد. امکان استفاده از این حساب برای نظارت بر ترافیک ارگانیک، بررسی بک لینکهای رقبا، بررسی رتبه بندی خود برای کلمات کلیدی خاص و … استفاده کنید.
همچنین شما میتوانید با استفاده از مانیتور بک لینکی نظارت بر پیوندهای شناسایی و مدیریت بک لینکهای بد را به طور قابل توجهی آسانتر انجام دهید. پس از اینکه دامنه خود را اضافه کردید، میتوانید مستقیما به برگه لینکهای شما بروید تا همه بک لینکهای خود را در یک مکان مشاهده کنید.
هنگامی که از مانیتور بک لینکها استفاده میشود، لینکهای مشکلدار با نماد «هشدار» در دورترین ستون سمت چپ علامتگذاری میشوند. این نماد هشدار هر زمان که یک دامنه پیوند دهنده یکی از این سیگنال های با کیفیت پایین را فعال می کند نشان داده می شود:
امتیاز اسپم بالا
امتیاز هرزنامه توسط Moz محاسبه می شود تا احتمال جریمه شدن وب سایت را نمایان کند. هر چه امتیاز هرزنامه بالاتر باشد با استفاده از پرچمهای مختلف هرزنامه، مانند تعداد کم دامنه پیوند، نسبت بالای پیوندهای «دنبال کردن» و غیره بررسی و محاسبه میشود.
اعتبار دامنه پایین
اعتبار دامنه پایین توسط Moz برای پیشبینی ارزش رتبه یک وب سایت بر اساس نمایه بک لینک استفاده میشود. Domain Authority به تعدادی از معیارهای Moz مانند Moz Trust و MozRank وابسته است.
وب سایت فهرست نشده
عنوان وب سایت فهرست نشده نشان میدهد که سایت شما در حال حاضر توسط Google ایندکس نشده است. توجه داشته باشید که این موضوع میتواند به دلیل پایین بودن کیفیت محتوا و سئو رخ دهد.
جریان اعتماد پایین
علاوه بر نمایه بک لینک، جریان اعتماد نیز بر کیفیت ترافیکی که از طریق پیوندها جریان مییابد تاثیرگذار است. این معیار توسط Majestic SEO معرفی و استفاده می شود.
پیوندهای خارجی بالا
تعداد زیادی از پیوندهای خارجی می تواند مربوط به فهرست وب با کیفیت پایین، پیوندهای پاورقی در سراسر سایت یا نظرات هرزنامه باشند.
متن بک لینک غیرطبیعی
متنهای لنگر غیرطبیعی تعادل تنوع متن لنگر نمایه بک لینک شما را بر هم میزند. متنهای لنگر خوب بایستی شامل نام برند شما، نشانی اینترنتی غیرمجاز و تطابق جزئی کلمه کلیدی باشند.
درک هشدارها
برای بررسی اینکه کدام سیگنالهای بیکیفیت باعث ایجاد اخطارهای خاص می شوند، روی نماد هشدار کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه راهنمای ابزار کوچکی نشان داده میشود که حاوی اطلاعات مهمی در مورد هشدارها است.
با استفاده از این قسمت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا پیوند را رد کنید یا آن را به عنوان مثبت کاذب علامت گذاری کنید. توصیه ما این است که قبل از هر گونه اقدام کیفیت واقعی بک لینک را بررسی کنید.
اگر به دنبال بک لینکهای بد دارای فیلتر هستید باید بدانید بسته به سن سایت شما، ممکن است صدها یا هزاران بک لینک در پروفایل شما وجود داشته باشد. ممکن حتی نیمی از آنها را به یاد نیاورید. به خصوص اگر به طور مرتب محتوای وبلاگ منتشر میکنید. این موضوع می تواند جستجوی پیوندهای دارای هشدار را کمی سخت و خسته کننده کند.
اکانت مانیتور بک لینک باعث می شود تا نیاز نباشید تمام نمایه بک لینک خود را جداگانه بررسی کنید.
با کلیک بر روی دکمه فیلتر جدید و ورود به قسمت هشدارها میتوانید بک لینکهای خود را بر اساس عوامل مختلف دسته بندی کنید.
با ورود به منو فرعی هشدارهایی را که میخواهید فیلتر کنید انتخاب نمایید. اگر قصد دارید در کوتاهترین زمان ممکن بک لینکهای بد را شناسایی کنید، همه هشدارها را انتخاب کنید. در صورت نیاز به اولویت بندی یک موضوع، می توانید هشدارهای خاصی را نیز به صورت جداگانه انتخاب کنید. پس از چند ثانیه، مانیتور بک لینکها صفحه را بازخوانی میکند و همه بک لینکهایی را که هشدارهای مشخص شده را ایجاد میکنند، فهرست میکند.
با ورود به این قسمت متوجه خواهید شد که مانیتور بک لینک ها اخطارهایی را در ستونهای دیگر صفحه نتایج نشان می دهد. به عنوان مثال، در زیر ستون EXT، صفحات لینک دهنده با تعداد زیادی پیوند خارجی با رنگ قرمز دیده میشوند، زیرا این سیگنال بیکیفیت هستند.
بررسی دستی بک لینکهای بی کیفیت
با اینکه مانیتور بک لینک در یافتن لینکهای بد تاثیر بسیار زیادی دارند. اما قبل از هر گونه اقدام خوب است تا یک بررسی دستی داشته باشیم. چرا که برخی از بک لینکهای مضر به راحتی و حتی بدون نیاز به حساب مانیتور بک لینک قابل تشخیص هستند. از جمله این بک لینکها میتوان به بک لینک محتوا و پاورقی اشاره کرد. درست است بک لینکها برای سئو مورد نیاز هستند اما اجازه ندهید این دلیل شما را از حذف پیوندهای مضر بازدارد.
اگر صفحه شما دارای محتوایی است که هیچ گونه جذابیتی برای مخاطب ندارد یا پاورقی شما دارای لنگرهای غنی از کلمات نامرتبط است از حذف آنها نترسید. چرا که پیش رفتن با این روند تنها موفقیت شما در سئو سایت را به تاخیر میاندازد.
برچسب زدن به بک لینکهای خود
پس از اینکه بک لینکها را به طور دستی بررسی کردید، آنها را با برچسبهای خوب، بد، در انتظار یا نادیده گرفته شده مشخص کنید. این اقدام باعث میشود تا سایر اعضای تیم بتوانند تعیین کنند که آیا یک پیوند باید رد شود یا اجازه داده شود در نمایه بک لینک شما باقی بماند؟
به یاد داشته باشید که خود برچسب ها نمی توانند برای اجرای اقدامات خاصی در مانیتور بک لینک ها استفاده شوند. آنها نمی توانند هشدارها را حذف یا حل کنند، اما میتواننپ به شما یا کاربر دیگری یادآوری کنند که سایت شما به چه اقداماتی برای سئو بهتر نیاز دارد.
پس از شناخت و برچسب گذاری بک لینکهای بد نیاز به رفع این پیوندها میباشد.
چگونه تاثیر بک لینکهای بی کیفیت را از بین ببریم؟
به وسیله مانیتور بک لینکها، می توانید با رد کردن URL یا کل دامنه، به سرعت پیوندهای مضر را مدیریت کنید. کافیست لینکها را انتخاب کنید، از منوی بالا بر روی دکمه Disavow کلیک کنید و گزینه منتخب خود را برگزینید.
یک پاپ آپ در گوشه سمت چپ پایین صفحه ظاهر می شود تا عملکرد شما را تایید کند. توجه داشته باشید که پیوندها همچنان در مانیتور بک لینکها قابل مشاهده خواهد بود. این بار با فونت قرمز ارائه خواهد شد. سپس میتوانید با انتخاب بک لینک و کلیک کردن روی «حذف از فهرست رد شده» از همان منوی کشویی «Disavow»، فرآیند رد کردن را معکوس کنید.
به عنوان متخصص سئو برای پیمودن مسیر بازاریابی محتوایی نیاز است تا زمان بسیاری را صرف کنید. بنابراین نباید اجازه دهیم تا زحماتتان به دلیل لینکهای بد هدر رود. با عمل به نکات بیان شده در این مقاله میتوانید هر چه سریعتر لینکهای بد را شناسایی و از بین برید.