10 عامل مهم رتبه بندی گوگل که باعث میشود ترافیک وب سایت شما زیاد شود.
بررسیها نشان دادهاند که بیش از ۳۹ درصد افراد پس از سرچ عبارت مورد نظر در گوگل بر روی اولین نتیجه کلیک میکنند. به عبارت دیگر میتوانیم بگوییم از هر ۱۰ نفر ۴ نفر تمایل دارند از وب سایت دریافت کننده رتبه اول در گوگل بازدید کنند.
رسیدن به رتبههای اول در گوگل از اهدافی است که تمامی سئو کارها به دنبال دستیابی به آن هستند. چرا که دستیابی به این جایگاه میتواند کسب و کار فرد را به طور کامل متحول کند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل سخن بگوییم. بدون شک شناخت این عوامل میتواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی دلخواه خود را جز عبارتهایی قرار دهید که گوگل به خاطر آنها شما را در رتبه اول قرار میدهد.
هدف این است که شما از طریق درک مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل ترافیک سایت خود را زیاد کنید.
فاکتورهای رتبه بندی گوگل
فاکتورهای رتبه بندی گوگل به عواملی گفته میشود که گوگل بر اساس آن تصمیم میگیرد صفحهای از وب سایت شما را در نتیجه یک سرچ نشان دهد یا خیر؟
همه ما دوست داریم در فضا دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشیم و شهرت یابیم. بدون شک رقبا زیادی با ما به رقابت میپردازند که برای موفقیت در این مسیر بهتر است از آنها بهتر باشیم.
گوگل صدها عامل را به عنوان معیارهای رتبه بندی گوگل معرفی کرده است. بدون شک این عوامل به یک اندازه موثر نیستند. برخی تاثیر کمتری دارند. در هر صورت شناخت این معیارها برای تمامی دیجیتال مارکترها لازم و ضروری است.
از آنجایی که سخن گفتن در رابطه با تمامی این عوامل غیر ممکن و زمان بر است، به ناچار تنها به مهمترین و تاثیرگذارترین آنها خواهیم پرداخت.
10 فاکتور مهم رتبه بندی در سئو
بدون شک شناخت این فاکتورها و به کارگیری آنها در سئو میتواند شما را به رتبه دلخواه خود در گوگل نزدیک کند.
1.بهینه سازی سئو موبایلی
بیش از هفتاد درصد افراد ترجیح میدهند با تلفن همراه خود به سرچ در گوگل بپردازند. تحقیقات نشان داده است که روزانه تعداد این دسته از افراد افزایش مییابد. بنابراین اگر وب سایت شما برای نسخه موبایل بهینه سازی نشده باشد مخاطب صفحه شما را بسته و به سایتهای دیگر مراجعه میکند.
به همین دلیل است که بهینه سازی سئو موبایلی به یکی از معیارهای رتبه بندی گوگل تبدیل شده است.
برای دریافت رتبه در نتایج جستجوی گوگل، باید مطمئن شوید که سایت شما در تمامی گوشیها، تبلتها و رایانه ها عملکردی یکسان و مشابه دارند.
همچنین نیاز است تم یا قالبی را برای وب سایت خود انتخاب کنید که متناسب با تلفن همراه باشد.
2.هسته حیاتی گوگل یا Core Web Vitals
در سال ۲۰۲۰ گوگل هسته حیاتی گوگل یا Core Web Vitals را به عنوان یکی دیگر از مهمترین عوامل تعیین کننده رتبه بندی یک سایت معرفی کرده است. این معیار کاملا به تجربه کاربر در وب سایت شما بستگی دارد.
مهمترین عوامل موثر در سنجش تجربه کاربر به سه دسته تقسیمبندی میشوند: CLS (تغییر چیدمان تجمعی)، FID (تاخیر ورودی اول) و LCP (بزرگترین عنصر محتوایی)
شاید کمی عجیب به نظر برسد اما باید بگوییم که دستیابی به این سه عنصر کار هر کسی نیست. مطالعهای در سال 2021 نشان داده است که تنها چهار درصد از وب سایتها در هر سه دسته Core Web Vitals توانستهاند امتیاز خوبی کسب کنند.
تجزیه و تحلیل هر کدام از این حالتها به تنهایی میتواند شناخت شما را از عوامل رتبه بندی گوگل کامل کند.
بزرگترین عنصر محتوایی: Google از شما انتظار دارد که سایتی داشته باشید که بتواند در عرض 2.5 ثانیه به طور کامل صفحه اول خود را بارگیری کند. نداشتن این توانایی باعث کاهش تعداد افرادی میشود که بر روز صفحات وب سایت شما کلیک میکنند و بر رتبه بندی گوگل سایت شما تاثیر میگذارد.
این نکته را به یاد داشته باشید که می توانید سرعت بارگذاری کلی صفحه خود را بهبود بخشید. برای این کار نیازمند کاهش تعداد عناصر پیچیده در سایت ، کوتاه کردن صفحات، محدود کردن تغییر مسیرها و رفع هرگونه لینکهای خارجی مضر یا ویدیویی شکسته خواهد بود.
تاخیر ورودی اول: Google انتظار دارد که وب سایت شما به سرعت بتواند به کاربران هنگام تعامل واکنش نشان دهد. شما 100 میلی ثانیه یا کمتر برای یک دکمه یا پنجره در وب سایت خود زمان در دست دارید تا هنگام کلیک کاربر کاربر به آن پاسخ دهد.
بهترین راه برای بهبود FID استفاده از Page Speed Insights است. به مثال زیر توجه کنید.
تغییر چیدمان تجمعی: Google همچنین از شما انتظار دارد که سایتتان بتواند به طور قابل پیش بینی بارگیری شود. و پس از بارگیری تغییری ایجاد نشود. آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که پس از کلیک بر روی پیوندی در سایتی که در حال بارگذاری است، به نیمه پایین صفحه هدایت شده و به پیوند دیگری برده شوید؟
این عامل تاثیر بسیاری در تجربه کلی صفحه داشته و برای سئو و همچنین رتبه بندی گوگل بسیار مهم است.
این اتفاق زمانی رخ میدهد که آیتمهای صفحه با سرعتهای مختلف بارگیری میشوند و تغییر طرحبندی ایجاد میشود. بهترین راه برای جلوگیری از این رویداد، اطمینان از یکسان بودن اندازه همه تصاویر، عدم درج محتوای جدید در بالای محتوای قدیمی و بارگیری انیمیشنها با همان سرعت میباشد.
3.محتوا ارزشمند
اینترنت فضا مناسبی برای انتشار محتواهای بیکیفیت و بیارزش نیست. از نظر گوگل محتوایی با ارزش است که متفاوت باشد. و به واسطه این متفاوت بودن خوانده شود. اگر بتوانید محتوایی تولید کنید که جامع، کامل، متفاوت و در عین حال کاربر پسند باشد نصف راه را برای دریافت رتبه در گوگل پیمودهاید. اگر نمیدانید چگونه باید محتوایی ارزشمند تولید کنید میتوانید به پست نگارش شده ما در رابطه با تولید محتوا مراجعه کنید.
4. بک لینکها
لینکها یکی دیگر از عوامل موثر در رتبه بندی گوگل و افزایش ترافیک سایت میباشند. شاید جالب باشد بدانید که بیش از ۹۰ درصد صفحات وب به این دلیل که هیچ بک لینکی ندارند، دارای ترافیک صفر میباشند.
لینک های ورودی، لینک های خروجی و لینک های داخلی همگی فاکتورهای مهم رتبه بندی هستند که به عنوان یک سئو کار باید به آن توجه داشته باشید. با افزایش این لینکها میتوان خود را به عنوان یک منبع با ارزش و قابل اعتماد معرفی کرد.
لینک های ورودی یا “بک لینک” لینک هایی هستند که از سایت شخص دیگری به محتوای شما می آیند.
پیوندهای خروجی با ارائه منابع مرتبط اضافی به بازدیدکنندگان سایت شما، قدرت شما را به رخ میکشند. به بیان دیگر میتوانید با اضافه کردن پیوندهای خروجی به خوانندگان کمک کنید محتواهای بیشتری را برای خواندن داشته باشند.
پیوندهای داخلی نیز پیوندهایی در وب سایت شما هستند که ایدهها را به هم پیوند میدهند. پیوندهای داخلی از آن جهت برای گوگل حائز اهمیت هستند که نشان میدهند شما محتواهایی مرتبط و خوشهای تولید کردهاید.
5.تجربه روی صفحه
نرخ پرش یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل است که می تواند به طور قابل توجهی در رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجو تاثیر بگذارد. مطالعات انجام شده نشان داده است که میانگین نرخ پرش حدود 49 درصد میباشد. دسته دیگری از افراد معتقدند که نرخ پرش 50 تا 60 درصدی قابل قبول است. اگر نرخ پرش شما بسیار کمتر از این مقدار باشد، گوگل این برداشت را میکند که صفحه شما احتمالا آنچه را که کاربر به دنبال آن است ارائه نمی دهد. بنابراین صفحه شما کمتر در نتایج جستجو نشان داده میشود.
نرخ کلیک و زمان ماندن کاربر در سایت از دیگر عوامل مهم رتبهبندی تجربه در صفحه Google هستند. این معیارها نشان دهنده رضایت شخص از نتایج جست و جو میباشد.
6.سئو فنی
سئو فنی یکی از مهمترین و قدیمیترین عوامل رتبه بندی گوگل است. وب سایتهایی که از سئو فنی غافل میشوند، نمیتواند به رتبههای اول گوگل دست یافته و ترافیک خود را افزایش دهند.
تحقیقات انجام شده نشان داده است که از هر چهار وب سایت دست کم یک مورد دارای خطا در لینک است. ۱۳ درصد از وب سایتها در نقشه سایت خود دچار خطا هستند. ۲۰ درصد از سایتها از سرعت پایینی برخوردارند. تنها راه رهایی از این خطاها سئو تکنیکال و فنی میباشد.
7.سیگنال های اجتماعی
سیگنالهای دریافتی از طریق رسانههای اجتماعی یکی دیگر از روشهای قدیمی افزایش ترافیک وب سایت و افزایش رتبه بندی در گوگل میباشد. توجه داشته باشید که این عامل به تنهایی نمیتواند رتبه شما را در گوگل تغییر دهد. اما توجه به آن در فضا رقابت میتواند اتفاقات موفقیت آمیزی را برای شما رقم زند.
فراموش نکنید که حضور در رسانههای اجتماعی یکی از مهمترین روشها برای اعتماد سازی است.
8.رفع نیاز از طریق محتوا
گوگل به محتواهایی که برای رفع نیاز مردم نگارش میشود، بیشتر اهمیت میدهد. بنابراین محتواهای آموزشی که نکات بسیاری را به مخاطب میآموزد و نیازهای او را رفع میکند نقش بسیاری در افزایش ترافیک وب سایت شما خواهد داشت.
9.اطلاعات کسب و کار واقعی
این فاکتور رتبهبندی Google یکی از مواردی است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و در دسته سیگنالهای اعتماد قرار میگیرد. در سالهای اخیر افراد بیشتری به سمت اینترنت و خریدهای اینترنتی کشیده شدهاند. بنابراین اگر وب سایتی هویت مشخص نداشته باشد دریافت رتبه برایش سخت میشود. شما باید آدرس محل کار و شماره تماس خود را در وب سایت خود قرار دهید. تا کاربر راحتتر بتواند به شما اعتماد کند.
10.محتوا طولانی
قبلتر نیز در یکی از مقالات خود تاثیر محتوا طولانی در رتبه بندی گوگل را مورد بررسی قرار دادهایم. تجربه نشان داده است که محتواهای جامع و کامل و با ارزش سریعتر و بهتر میتوانند مسیر دریافت رتبه در گوگل را طی کنند. فراموش نکنید این بدین معنی نیست که شما هزاران کلمه را پشت سر هم بچینید و انتظار داشته باشید ترافیک وب سایتتان افزایش یابد.
گوگل به طور مداوم در حال تغییر و آپدیت شدن است. در این مسیر ممکن است عوامل رتبه بندی گوگل نیز تغییر یابند. و متحول شوند. بنابراین لازم است تا هر چند وقت یک بار دانش سئو خود را بروزرسانی کرده و مطابق با دانش جدید پیش روید.
مطمئنم هر کدام از این معیارها که تغییر یابد باز هم تاثیرعواملی چون کیفیت محتوا، سئو تکنیکال و لینک سازی در دریافت رتبه و افزایش ترافیک تغییر نمییابد.