محتوا سئو شده به محتوایی گفته میشود که برای دریافت رتبه در موتورهای جستجو گوگل مناسب شده است. در واقع این محتوا چیزی فراتر از یک متن نگارش شده ساده است. در نگارش آن یک سری نکات خاص و ظریف به کار گرفته شده است که آن را لایق دریافت رتبه در گوگل میکند.
بنا بر نظر متخصصان سئو، محتوا یکی از سه عامل مهم در دریافت رتبه و افزایش ترافیک وب سایت شما میباشد. به گونهای که گفته میشود وب سایتهایی که به طور منظم محتوا منتشر میکنند، احتمال دیده شدنشان سه برابر بیشتر از سایر وب سایتها میباشد.
ما در این بخش قصد داریم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید محتواهایی را تولید کنید که علاوه بر کاربر پسند بودن از نظر گوگل نیز لایق دریافت رتبه باشند.
قبل از اینکه سخن گفتن در رابطه با نحوه نگارش محتوا سئو شده را آغاز کنیم باید خدمتتان یک نکته را عرض کنم. اگر یک فرد مبتدی در حوزه محتوا هستید انتظار تغییر یک شبه را نداشته باشید. برای نگارش محتواهایی که هم کاربر پسند باشد و هم گوگل پسند باید صبر و پشتکار داشته باشید. و مداوم تمرین کنید.
1. انتخاب موضوع
یکی از مهمترین اقداماتی که شما قبل از تولید محتوا باید انجام دهید، انتخاب موضوع است. فراموش نکنید شما حتی اگر تمامی اصول محتوا نویسی و سئو را نیز به کار گیرید؛ بدون انتخاب موضوعی که کاربران به دنبال آن هستند، نمیتوانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید. بنابراین شما باید موضوعی را برای تولید محتوا انتخاب کنید که زیاد جستجو شود. شاید بپرسید چگونه بدانیم کدام موضوعات بیشتر جستجو میشوند؟
راههای زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند، موضوعی پر سرچ را برای تولید محتوا انتخاب کنید. یکی از این راهکارها آنالیز وب سایتهای رقیب است. ببینید رقبا موفق چه موضوعاتی را برای تولید محتوا انتخاب کردهاند. واکنش بازدید کنندگان چه بوده است؟
حتی گاهی خودتان را جای مخاطب بگذارید. و از خود بپرسید دوست دارید چه اطلاعاتی در اختیارتان قرار داده شود؟ در رابطه با چه مبحثی اطلاعات کسب کنید؟
مخاطبان جامعه هدف را بشناسید و با آنها تعامل ایجاد کنید. از آنها بخواهید نیازهای خود را با شما در میان بگذارند. و به شما بگویند چگونه محتواهایی مورد نیازشان است؟
در این مرحله خوب است نگاهی نیز به تاریخچه جستجوهای گوگل بیاندازید. اینگونه میتوانید بدانید مخاطبان بیشتر به دنبال پاسخ دادن به کدام سوالات و نیازهای خود هستند.
2.انتخاب کلمه کلیدی
اگر چه گوگل در آپدیتهای جدید خود کمتر به کلمات کلیدی به عنوان معیاری برای رتبه بندی سایت نگاه میکند. اما این بدین معنی نیست که کلمات کلیدی ارزش خود را از دست دادهاند. و دیگر مهم نیستند.
برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب لازم است تا به تحقیق کلمه کلیدی پرداخته و کلماتی را استفاده کنید که بیشترین جستجو را دارند. در این مرحله نیز میتوانید از تاریخچه جستجوهای گوگل استفاده کرده و کلمات کلیدی را انتخاب کنید که بیشترین سرچها را به خود اختصاص دادهاند. استفاده از ابزارهای مناسب تحقیق کلمات کلیدی یکی دیگر از اقداماتی است که در رابطه با یافتن کلمات کلیدی مناسبتر به باید انجام دهیم. نگران نباشید؛ در مقالههای بعدی به طور اختصاصی به این موضوع خواهیم پرداخت.
3.نگارش محتواهای جامع
برخی تصور میکنند همین که محتوایی با کیفیت بنویسند کافی است اما این باور اشتباه است. محتوا شما علاوه بر دارا بودن کیفیت باید کامل و جامع نیز باشد. طبیعی است اگر محتواهای جامع طولانی باشند. این که گفته میشود محتواهای طولانی برای گوگل جذاب هستند تا زمانی صدق میکند که شما از تکرار کلمات و موضوعات مشابه در یک متن خودداری کنید. و اطلاعاتی کاملی در رابطه با کلمه کلیدی سرچ شده در اختیار کاربر قرار دهید.
به طور کلی باید بگوییم که محتواهای بالای ۱۵۰۰ کلمه نسبت به سایر محتواها از شانس بیشتری برای دریافت رتبه برخوردار هستند. چرا که این محتواها میتوانند علاوه بر ارائه اطلاعات مفید به کاربر، لینکهای مفید بسیار بیشتری نیز دریافت کنند.
نگاهی به محتواهای نگارش شده توسط رقبا داشته باشید.
سعی کنید محتواهایی را بنویسید که علاوه بر کیفیت بالاتر تعداد کلمات کلیدی بیشتری نیز نسبت به محتواهای نگارش شده توسط رقبا داشته باشد.
4.نگارش محتواهای کاربر پسند
درست است باید اصول سئو را در محتواهای خود رعایت کنید اما فراموش نکنید محتوا نگارش شده باید قدرت نگه داشتن کاربر در صفحه شما را داشته باشد. بنابراین باید به گونهای نوشته شود که کاربر وقت خود را صرف خواندن آن کند.
تحقیقات نشان داده است محتواهایی که با زبان رسمی روان نوشته شدهاند و دارای جملات کوتاه و پر مفهوم هستند، بیشتر مخاطب را به خود جذب میکنند.
علاوه بر این سعی کنید هر دویست یا سیصد کلمهای یک بار از سر تیترها استفاده کنید. این عمل باعث میشود تا خواندن متن برای مخاطب از راحتی و جذابیت بیشتری برخوردار باشد.
استفاده از محتواهای صوتی، تصویری، ویدیویی و متنی به طور همزمان یکی دیگر از تکنیکهایی است که باعث میشود، مخاطب ماندگاری بیشتری در صفحه شما داشته باشد و ترافیک شما افزایش یابد. شما با این عمل میتواند علاقه مندان بسیاری را به خود اختصاص دهید.
5.بهینه سازی کلمه کلیدی
یکی از مهمترین اقداماتی که برای سئو محتوایی باید انجام دهید این است که از کلمه کلیدی در صد کلمه اول استفاده کنید. هر چه سریعتر صحبت کردن در رابطه با کلمه کلیدیتان را آغاز کنید، گوگل رتبه بهتری برای شما در نظر میگیرد.
توصیه ما این است که اگر میتوانید کلمه کلیدیتان را در همان خط اول مقدمه به عنوان کلمه اول استفاده کنید.
لینک دادن مقالهها به یکدیگر یکی دیگر از روشهایی است که میتواند به شما در دریافت رتبه بهتر کمک کند.
سعی کنید بدون برنامه ریزی عمل نکنید. و قبل از تولید محتوا بدانید که دوست دارید با نگارش این محتوا به چه اهدافی دست یابید؟ کدام محتواها را به یکدیگر پیوند دهید؟ و به چه جایگاهی در گوگل دست یابید؟
استفاده از کلمات کلیدی بلندتر میتواند شانس شما را برای دریافت رتبههای بهتر ارتقا دهد.
6.انتشار در رسانههای اجتماعی
فکر نکنید همین که محتوایی بر اساس اصول سئو نوشتید و در سایتتان قرار دادید، آخر مسیر است. خیر شما باید محتواهایتان را در رسانههای اجتماعی منتشر کرده و موجب دریافت لینکهای رسانه اجتماعی شوید.
اینکه کدام رسانه اجتماعی را برای انتشار محتواهایتان انتخاب کنید، کاملا بستگی به موضوع محتواهایتان دارد. به عنوان مثال اگر موضوع مورد بحث شما در محتواهایتان دیجیتال مارکتینگ است، تویتر گزینه بهتری برای به اشتراک گذاری محتواهایتان میباشد.
7.دریافت لینک از طریق محتوا
اگر محتوا شما کامل، جامع و منحصر به فرد باشد، خود به خود لینکهای بسیاری دریافت میکند. سعی کنید تا میتوانید کیفیت محتوا خود را ارتقاع داده و نگاهی متفاوت به موضوعات داشته باشید. از منابع خارجی استفاده کنید و محتوایی متفاوت بنویسید.
برقراری رابطه با دیگر وبلاگ نویسان میتواند شانس شما را برای شناخته شدن بیشتر و همچنین دریافت لینک از وب سایتهای دیگر افزایش دهد.
8.تجزیه و تحلیل محتوا
آخرین اقدام شما این است که محتواهای خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. و محتواهای موفق را بشناسید. محتواهای کم بازدید را با محتواهای جذابتر جایگزین کرده و از این طریق موفقیت خود در مسیر رقابت برای دریافت رتبههای گوگل را سریعتر و راحتتر طی کنید.