به عنوان یک متخصص سئو انتظار میرود بتوانید با استفاده از گزارش بک لینکها نقشی موثر در بهبود رتبه، افزایش ترافیک و برند سازی داشته باشید. در این مقاله به بررسی چگونگی استفاده از گزارش بک لینک خواهیم پرداخت.
بررسی بک لینکهای رقیب
بررسی بک لینکهای مورد استفاده توسط رقبا میتواند بسیار به شما کمک کند. هر چند روز یک بار سری به سایت رقبا سرسخت خود زنید. و با مشاهده نحوه لینکدهی و تکنیکهای به کار رفته از رقابت جا نمانید.
هنگام ورود به سایت رقیب میتوانید با تنظیم فیلتر «dofollow» فقط شاهد لینکهای ارسال ارزش باشید.
فیلتر زبان را طوری تنظیم کنید که لینکهای زبان خارجی را حذف کند.
برای اولویت بندی، لینکهای قوی موثر در ارسال ترافیک ارجاع را بر اساس ستون ترافیک مرتب کنید.
فیلتر ترافیک را روی مقداری بیشتر از صفر تنظیم کنید تا صفحات بی کیفیت، کم ترافیک یا بدون ترافیک حذف شوند.
برای مشاهده لینکهای متنی و درون محتوایی، نیاز است پیوندهای محتوا را فیلتر کنید. همچنین می توانید گزارش بک لینکها را به ترتیب صعودی یا نزولی مرتب کنید.
شما باید پروفایل پیوند رقبا را برای یافتن لینکهای خاص مورد بررسی قرار دهید.
نکته مهم اینکه شما باید با بررسی عناوین صفحات ارجاع دهنده، آدرسهای بک لینک، آدرس صفحات اینترنتی ارجاع دهنده، لنگرها به استفاده یا حذف بک لینکهایی پرداخت که شامل کلمات یا عبارات خاص هستند.
بررسی متون رقبا
بررسی محتواهای رقبا امکان استخراج لینکهای خاص از پروفایل لینک را برای شما فراهم میکند.
به عنوان مثال، کلماتی مانند «منابع» یا «پیوندها» را در آدرسهای اینترنتی و عناوین صفحات ارجاعدهنده جستجو کنید تا صفحات منابعی را پیدا کنید که رقیب شما پیوندهایی از آنها دریافت کرده است.
اگر رقبا از چندین منبع مشابه استفاده کرده باشند، ممکن است وب سایت خود را نیز در میان فهرست منابع مشاهده کنید.
با جست و جو عبارتهایی چون پست مهمان میتوانید به بررسی نویسندههای مهمان سایت رقیب بپردازید.
همچنین میتوانید author را در URL صفحات ارجاع دهنده برای صفحه اصلی رقبا جستجو کنید.
اگر رقیب شما نویسنده مهمان برای یک وب سایت خاص است، میتوانید از آنها برای آماده کردن پست مهمان مخصوص خود کمک بگیرید.
این امکان برای شما فراهم است تا با جستجوی کلماتی مانند کارشناس، جمع بندی، هفتگی، ماهانه، و غیره در عناوین صفحات ارجاع دهنده به اطلاعاتی مهم و پرکاربرد برای تولید محتوا موثر دست یابید.
بررسی بک لینکهای مخصوص اینفوگرافیک فرصت ایده پردازی برای تصاویر متفاوت را برای شما فراهم میکند.
بک لینکهای بد را دنبال کنید
گوگل لینکهای توزیع شده گسترده در پاورقی یا قالب سایتهای مختلف را به عنوان یک طرح پیوند مضر که میتواند بر رتبهبندی سایت در نتایج جستجو تاثیر منفی بگذارد، در نظر میگیرد.
یافتن این بک لینکها بخش مهمی از فرایند خواندن گزارش لینکها محسوب میشود. برای یافتن راحتتر آنها مطمئن شوید که گزارش Backlinks روی حالت گروه مشابه تنظیم شده است.
یک فیلتر dofollow اضافه کنید. سپس بر اساس ستون Similar مرتب سازی از بالا به پایین را آغاز کنید.
حالا میتوانید بک لینکهای دارای لنگر یکسان یا مشابه را مشاهده کنید.
ممکن است در این مرحله شاهد وب سایتهایی باشید که تعداد زیادی بک لینک از آنها دریافت کردهاید. به بررسی این وب سایتهای مشکوک بپردازید. از نظر گوگل این دسته پیوندهای، لینکهای دستکاری شدهای هستند که میتوانند مضر باشند.
اگر سایتی که در حال بررسی آن هستید از قبل در داشبورد Ahrefs شما قرار دارد، می توانید به راحتی صفحات وب یا دامنه های توهین آمیز را به فایل رد کردن خود اضافه کنید. گزینههای مدنظر را انتخاب و Disavow Domains یا Disavow URLs را بزنید. فایل Disavow از طریق داشبورد قابل دسترسی است.
نکته: توجه داشته باشید که ما تنها فایل Disavow را ایجاد می کنیم. و آن را به صورت دستی به Google ارسال میکنیم. پس از آن با رد بک لینکهای بد قدمی موثر در جهت سئو بهتر بردارید.
اگر نمیدانید کدام یک از بک لینکها با کیفیت و کدام یک بی کیفیت هستند حتما از دیگر متخصصان سئو مشورت بگیرید.