آنالیز بک لینک با Aherfs در سال 2022
هنگامی که تصمیم میگیریم در رابطه با Ahrefs صحبت کنیم. سوالات زیادی در ذهن مخاطب شکل میگیرد. اولین سوال مطرح شده این است که Ahrefs چیست؟ و برای چه اهدافی مورد استفاده قرار میگیرد؟
در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عارض شویم که Ahrefs یک ابزار قوی مورد استفاده در سئو است که به شما کمک میکند تا اهدافی چون تحقیقات کلمات کلیدی، جستجو بک لینک، تجزیه و تحلیل رتبهبندی سایت، ردیابی رتبه بندی جستجو، مدیریت سایت، تجزیه و تحلیل محتوا، و مدیریت هشدارهای مربوط به رتبهبندی جستجو و ذکر نام تجاری را راحتتر پیش ببرید، گفتنی است که Ahrefs به بازاریابان کمک میکند تا کمپینهای سئو و بازاریابی محتوا را ارتقا دهند، این ابزار قدرتمند وظیفه بررسی سئو و تاثیر مثبت در افزایش رتبه و ترافیک را برعهده دارد.
تجزیه و تحلیل بک لینک
یکی از مهمترین اقدامات برای ایجاد یک استراتژی کسب و کاری قوی تجزیه و تحلیل بک لینکها است. مطالعه پروفایل لینک سایت خود و رقبا میتواند شما را یک قدم به موفقیت در مسیر بازاریابی دیجیتال نزدیکتر کند. خوشبختانه Ahrefs در تجزیه و تحلیل بک لینکها نقش بسزایی دارد، نگران نباشید چرا که قصد داریم به بررسی کمکهای Ahrefs به سئو کارها در تجزیه و تحلیل سریع بک لینکها بپردازیم، این ویژگی به شما کمک میکند پس از خرید بک لینک سایت هایی که برای شما در آنها لینک درج شده را برای خود به صورت یک لیست داشته باشید.
اولین قدم برای شروع تجزیه و تحلیل این است که نمایه بک لینک دامنه را در «سایت اکسپلورر» Ahrefs مورد بررسی قرار دهید. داشبورد تعداد بک لینک ها و تعداد دامنه های ارجاعی که به وب سایت اشاره می کنند را به شما نشان می دهد.
بررسی رشد در دامنههای ارجاع
در پایین نموداری را مشاهده خواهید کرد که رشد دامنه های ارجاع دهنده را نشان می دهد.
با کلیک بر روی گزینه Backlinks در نوار کناری میتوانید جزئیات بک لینکها را مورد بررسی قرار دهید.
فهرستی از لینکهای Do-Follow تهیه کنید.
با ورود به منو کشویی میتوانید به بررسی پیوندها بپردازید. از آنجایی که بک لینکهای Do-Follow از ارزش بسیاری برخوردار هستند، انتظار میرود در ابتدا به بررسی آنها بپردازید.
تجزیه و تحلیل بک لینک های رقبا
حال نوبت آن رسیده که با استفاده از Ahrefs به بررسی و تجزیه و تحلیل بک لینکهای رقبا بپردازید.
پیشنهاد ما این است که از فیلترها برای بررسی پیوندهای Do-Follow وبلاگ رقبا استفاده کنید. برای این کار لازم است یکی از رقبا قدر خود را انتخاب و در فیلتر پلتفرم، “وبلاگ ها” را انتخاب کنید.
با انتخاب سایت HubSpot و اعمال اقدامات گفته شده متوجه شدیم که این وب سایت دارای 32395 پیوند Do-Follow از دامنه های منحصر به فرد است. جالبتر این که تمامی این لینکها از پستهای وبلاگ به دست آمدهاند.
استفاده از Link Intersect
برای ایجاد لیستی از پیوندهای مشترک بین دو یا چند دامنه میتوانید از ویژگی Link Intersect استفاده کنید.
برای ایجاد مجموعهای از بک لینکها، ما سه رقیب را انتخاب کرده و Salesforce را از گزارش حذف کردیم.
45509 پیوند بالقوه جدید برای Salesforce پیدا شد.
بهترین محتوا بر اساس پیوند
با بررسی بک لینکها این امکان برای شما فراهم است تا بهترین محتواها را بشناسید. در واقع شما میتوانید با یافتن محتواهایی که بیشترین لینک را برای رقبا به ارمغان آورده است بهترین و با کیفیتترین مقالههای رقیبتان را بیابید. در واقع Ahrefs لیستی از بیشترین پیوند به صفحات دامنه را در اختیار شما قرار می دهد.
به این ترتیب، می توانید محتوای قوی رقبا را با محتوای خود مقایسه کنید. و از این محتواها برای ایجاد محتواهای با قابلیت دریافت لینکهای با کیفیت ایده بگیرید.
به گزارش HubSpot ‘Best By Links’ توجه کنید.
با دقت به عکس بالا متوجه خواهید شد که برخی از صفحات HubSpot نمایانگر محتواهای مربوط گزارش، راهنما و ابزارهای رایگان هستند.
به عنوان مثال اگر در زمینه فروش نرم افزار CRM فعالیت دارید می توانید با نگارش محتوا در رابطه با تولید ابزارها، راهنماها و گزارشهای تحقیقاتی شانس خود را برای دریافت لینکهای با کیفیت افزایش دهید.
تجزیه و تحلیل لینکهای داخلی
دریافت رتبه تنها مختص بک لینکهای خارجی نیست. میتوانید از گزارش «بهترین محتواها بر اساس تعداد پیوندهای با کیفیت» برای دریافت فهرستی از صفحات سایت بر اساس تعداد پیوندهای داخلی استفاده کنید. برای ایجاد این گزارش لازم است از برگه “Internal” استفاده کنید.
برای مشاهده صفحات لینکهای دهنده و انکر تکستهای مربوطه روی اعداد کلیک کنید. به این ترتیب می توانید لینکهای داخلی را بررسی کرده و تنظیمات لازم را انجام دهید.
پیوندهای جدید رقبا را کاوش کنید
اگر دوست دارید در رابطه با آخرین بک لینکهای یک دامنه کسب اطلاعات کنید؛ می توانید از ابزار “پیوندهای جدید” برای ایجاد یک گزارش سریع استفاده کنید. در نمایه Backlinks، باید گزینه «جدید» را در نوار کناری سمت چپ انتخاب کنید.
پیوندهای جدید دامنههای رقیب را بررسی کنید. و درباره نشریات و وبلاگ هایی که علاقه مند به پیوند دادن به سایتهایی همچون سایت شما هستند، تحقیق کنید.
در این عکس شاهد لیست HubSpot از بک لینکهای جدید Do-Follow وبلاگها هستید.
با تکرار این عمل برای سایر وب سایتهای رقیب میتوانید لیستی از جدیدترین پیوندهای مفید رقبا تهیه کنند.
پیگیری پیوندهای از دست رفته
شاید کمی تلخ به نظر رسد. اما به عنوان یک سئو کار ممکن است ساعتها وقت صرف ساخت بک لینک کنید. و در آخر پیوند ساخته شده کارایی لازم را نداشته باشد. و نیاز به حذف داشته باشد. یافتن و ردیابی کردن لینکهای حذف شده به صورت دستی کاری دشوار است. خبر خوب اینکه این امکان فراهم است تا به وسیله Ahrefs این لینکها را در مدت زمانی کوتاه ردیابی کرد.برای این عمل لازم است تا در «Backlink Profile»، به گزینه «Lost»بروید.
ما تصمیم گرفتیم تمامی پیوندهای حذف شده «Do-Follow» را از «وبلاگها» با انتخاب فیلترهای مربوطه در گزارش بالا پیدا کنیم. همچنین تصمیم گرفتیم نگاهی نیز به بک لینکهای از دست رفته در ۳۰ روز گذشته داشته باشیم.
بر اساس گزارش بک لینکهای از دست رفته وب سایت Salesforce چیزی حدود ۳۲۶۹ لینک را از دست داده است.
می توانید لیست دامنههایی را که برای حذف بک لینک شما انتخاب شده است را مشاهده کنید. برای بازیابی بک لینکهای حذف شده، نیاز است تا یک ایمیل شخصی داشته باشید.
یک تکنیک خیلی مهم که میتوانید در این مرحله استفاده کنید این است که بک لینکهای از دست رفته رقبای خود را برای یافتن فرصتهای جدید محتوایی بررسی کنید.
تصویر زیر نشان دهنده بک لینکهای حذف شده وب سایت HubSpot در ۳۰ روز گذشته میباشد.
پیوند به صفحات شکسته
تلاش شما برای ساختن بک لینکهای جدید ستودنی است. اما همیشه نتیجه دلخواه حاصل نمیشود. گاهی ممکن است لینکهای ساخته شده به صفحات شکسته سایت اشاره داشته باشند. در چنین شرایطی نیاز است هر چه سریعتر این لینکها ردیابی شوند. امکان ردیابی لینکهای صفحات شکسته توسط Site Explorer» Ahrefs فراهم است.
مراحل ساخت لینکهای خراب و رفع آنها
ابتدا وارد Site Explorer شده و سپس اطلاعات سایت خود را وارد کنید. در مرحله بعد نیاز است تا Best by links را انتخاب کرده و add 404 filter اضافه کنید.
در چنین شرایطی میتوانید با تعمیر صفحات شکسته از آسیبهای احتمالی این پیوندها به سایت خود جلوگیری کنید.
شما با توجه به مراحلی که ادامه ذکر خواهیم کرد میتوانید از بک لینکهای شکسته سایتهای رقیب استفاده کرده و فرصتهای جدید لینک سازی را برای خود ایجاد کنید. برای این اقدام بایستی:
به لینک های شکسته در نوار کناری بروید و تمامی بک لینکهای شکسته رقیب خود را ثبت کنید.
Anchor Text را در لینکها تحلیل کنید
متن لنگر بک لینکهای شما نقش مهمی در رتبه بندی جستجو شما ایفا میکنند. به راحتی میتوانید یک گزارش سریع برای مشاهده لیستی از انکر تکستهای استفاده شده در بک لینکها ایجاد کنید.
با نگاهی اجمالی به لنگرها میتوانید استراتژی متن لنگر خود را در جهت درست هدایت کنید.
یافتن فرصت های پیوند با هشدارهای Ahrefs
شما می توانید از ویژگی Alerts برای یافتن تعداد زیادی لینک با کیفیت و ارزشمند استفاده کنید.
با رفتن به Alerts در منوی اصلی آغاز کنید.
در دومین مرحله لازم است گزینه Mentions را انتخاب کنید.
حالا نوبت اضافه کردن نام تجاری خود است.
ما در این مرحله دو نسخه شامل “Salesforce” و “Salesforce.com” را اضافه نمودهایم.
شما میتوانید چندین تغییر را که توسط یک اپراتور جستجو مانند OR از هم جدا شدهاند در حروف بزرگ اضافه کنید.
در فیلترها، سعی کنید همه زبانها و مکانها را انتخاب کنید. با تغییر حالت به In Content ادامه فرایند را در پیش گیرید.
با روزنامه نگاران و تأثیرگذاران مربوطه تماس بگیرید و از آنها بخواهید در دریافت لینک به شما کمک کنند. این تکنیک به شما کمک می کند تا با رسانههای علاقه مند به کسب و کارتان ارتباط برقرار کنید.
شما در این مرحله می توانید هشدارهایی را برای ذکر دو یا چند مارک رقیب تنظیم کنید.نکته مهم اینکه یادتان باشد حتما نام تجاری خود را از نتایج حذف کنید.
با این اقدام میتوانید هر بار که یک وب سایت از سایتهای HubSpot یا Pipedrive نام میبرد، اما Salesforce را ذکر نمیکند، هشدار دریافت کنید. همه این دامنهها را در لیست مشتریان خود قرار داده و سپس راهی برای دسترسی به آنها پیدا کنید.
بررسیهای رقبا را پیگیری کنید
این تکنیک یک روش آسان برای یافتن اینفلوئنسرها و وبلاگ نویسانی است که در مورد رقبا صحبت می کنند. هشداری تنظیم کنید که نظرات رقبای جدید را به محض انتشار دریافت کنید.
اگر امکانش برایتان فراهم است با وبلاگ نویسان صحبت کنید. و از آنها بخواهید نظرات خود را در رابطه با محصولات و خدمات شما منتشر کنند.
یافتن فرصت های پیوند در Content Explorer
حال به بررسی چند روش جالب برای جستجوی فرصتهای پیوند با استفاده از اکسپلورر محتوای Ahrefs میپردازیم.
به دنبال صفحات شکسته با تعداد زیادی بک لینک باشید
در Content Explorer، امکان یافتن فیلترهایی که محتوای زنده یا شکسته را در یک موضوع خاص به شما نشان میدهد، فراهم است.
باید ذکر کنیم یافتن فهرستی از صفحات شکسته در یک موضوع مشخص، راه را برای فرصتهای پیوندسازی بیشتر هموار میکند. ممکن است این سوال در ذهنتان شکل گیرد که فهرست صفحات شکسته چگونه به لینک سازی کمک میکند؟ بگذارید پاسخ این سوال را با یک مثال بیان کنیم.
فرض با بررسی سایت خود توانستهآیو ۱۰۰ صفحه شکسته در یک موضوع خاص با بیش از ۵۰۰ دامنه ارجاع دهنده پیدا کرده اید.
از این موضوع میتوانید بفهمید که ۵۰۰ سایت به صفحات غیر فعال سایت شما پیوند دادهاند.
شما میتوانید فهرستی از این دامنهها تهیه کنید تا در اولین فرصت با ارائه محتوای جایگزین به لینک سازی بپردازید.
یک روش فوق العاده دیگر نیز برای جستجوی فرصت های پیوند با استفاده از Ahref’ Content Explorer وجود دارد.
صفحات قدیمی با تعداد زیادی بک لینک را پیدا کنید
موضوع خود را در Content Explorer تایپ کنید. و جزئیات محتوای قدیمی را با تعداد زیادی بک لینک مورد بررسی قرار دهید. به دنبال قطعات محتوای طاقچه با بیش از 90 دامنه ارجاع باشید. اطمینان حاصل کنید که محتواها قدیمی هستند و فقط یک بار منتشر شده اند.
در این مرحله از طریق سرچ کلمه «بازاریابی محتوا» با تمام فیلترها، توانستیم ۲۷۸ صفحه با بیش از ۹۰ دامنه ارجاع پیدا کنیم.
با کلیک بر روی دامنههای ارجاع دهنده میتوانیم لیستی از دامنههایی را مشاهده کنیم که به یک قطعه قدیمی پیوند دارند. با توجه به این مشاهدات میتوانیم محتواهای خود را به روز رسانی کنیم.
استفاده از Content Explorer برای یافتن فرصتهای حاصل شده بر وبلاگ نویسی مهمان
وبلاگ نویسی مهمان یک تکنیک محبوب لینک سازی است. اگر چه نیازمند تلاشی بسیار است اما میتواند شما را به شهرت آنلاین نزدیک کند.
Ahrefs می تواند به شما کمک کند تا در برخی از سایتهای وبلاگ نویسی مهمان به کاوش و جستوجو بپردازید.
برای این کار لازم است به Content Explorer بروید و موضوع خود را به عنوان مطابقت عبارت تایپ کنید.
از فیلتر «Highlight unlinked domains» استفاده کنید. و دامنه خود را اضافه کنید. حال میتوانید محتواهای بسیاری را بیابید که هیچ کدام به سایت شما پیوند داده نشدهاند.
نتیجه این عمل ۱۲۲۴۳۰ دامنه بدون پیوند به Salesforce را نشان می دهد.
یکی دیگر از روشهای یافتن فرصتهای پست مهمان دنبال کردن وبلاگ نویسان مهمان معروف است.
نام یک وبلاگ نویس مهمان را در Content Explorer وارد کنید. با این کار میتوانید تمام قطعات منتشر شده او را ببینید. به یاد داشته باشید که هنگام اضافه کردن درخواست خود از گزینه جستجوی “نویسنده” استفاده کنید.
طبق این گزارش ۱۵ دامنه منحصر به فرد دیده میشود که نویسنده منتخب مقالات مهمان را در آنها منتشر کرده است. شما میتوانید از این گزارش برای به دست آوردن ۱۵ فرصت پست مهمان استفاده کنید. این کار را برای سایر نویسندگان جدید تکرار کنید تا سایت های وبلاگ نویسی مهمان منحصر به فرد بیشتری پیدا کنند.
ایجاد بک لینکهای با کیفیت نشانگر میزان اعتبار سایت شما است. شما همزمان با تلاش برای یافتن بک لینکهای موثر بایستی میزان اعتبار سایت را نیز بررسی کنید. با استفاده از این روش میتوانید به یک لیست بزرگ که شامل بهترین و مرتبطترین سایتهای تخصصی دسترسی داشته باشید.
ابتدا نیاز است تا نیم نگاهی به اصطلاحات قابل مشاهده در گزارشهای Ahrefs داشته باشیم.
رتبهبندی URL: این معیار نشانگر اطلاعاتی در رابطه با اعتبار یک صفحه وب است. معیار این رتبهبندی تعداد و کیفیت بک لینکهایی است که به آن اشاره می کنند.
رتبه دامنه: این گزینه اعتبار دامنه را نشان میدهد.
گزینه Referring Domains: این گزینه به تعداد سایتهای منحصربه فردی که به یک صفحه وب یا یک وب سایت مرتبط است، اشاره میکند.
گزینه Anchors: گزینه Anchors فهرستی از متنهای لنگر استفاده شده در پیوندهایی که به یک سایت اشاره میکنند را نشان میدهد.
رتبه Ahrefs: این گزینه نشانگر رتبه بندی جهانی سایت شما بر اساس نمایه پیوند آن است.
توزیع CLTDs: این عبارت فهرستی از پیوند یک وب سایت را بر اساس دامنه سطح بالا نشان می دهد.
حال که اطلاعات زیادی در رابطه با Ahrefs کسب کردهاید. خوب است نحوه استفاده از گزارش بک لینکها را نیز بیاموزید.
چگونه از گزارش بک لینک استفاده کنیم؟
به عنوان یک متخصص سئو انتظار میرود بتوانید با استفاده از گزارش بک لینکها نقشی موثر در بهبود رتبه، افزایش ترافیک و برند سازی داشته باشید. در این مقاله به بررسی چگونگی استفاده از گزارش بک لینک خواهیم پرداخت.
در این گزارش، ما بک لینکهایی را نشان میدهیم که به هر دامنه،URL، زیر دامنه (به عنوان مثال، blog.domain.com) یا زیرپوشه (مانند domain.com/blog/) اشاره میکنند. از منوی کشویی برای انتخاب حالت دلخواه خود استفاده کنید.
بررسی بک لینکهای رقیب
بررسی بک لینکهای مورد استفاده توسط رقبا میتواند بسیار به شما کمک کند. هر چند روز یک بار سری به سایت رقبا سرسخت خود زنید. و با مشاهده نحوه لینکدهی و تکنیکهای به کار رفته از رقابت جا نمانید. برای مثال، اگر سئو را برای MailChimp انجام میدادید، میتوانید به بک لینکهای activecampaign.com یا convertkit.com مراجعه کنید.
هنگام ورود به سایت رقیب میتوانید با تنظیم فیلتر «dofollow» فقط شاهد لینکهای ارسال ارزش باشید.
فیلتر زبان را طوری تنظیم کنید که لینکهای زبان خارجی را حذف کند.
برای اولویت بندی، لینکهای قوی موثر در ارسال ترافیک ارجاع را بر اساس ستون ترافیک مرتب کنید.
فیلتر ترافیک را روی مقداری بیشتر از صفر تنظیم کنید تا صفحات بی کیفیت، کم ترافیک یا بدون ترافیک حذف شوند.
برای مشاهده لینکهای متنی و درون محتوایی، نیاز است پیوندهای محتوا را فیلتر کنید. همچنین می توانید گزارش بک لینکها را به ترتیب صعودی یا نزولی مرتب کنید.
شما باید پروفایل پیوند رقبا را برای یافتن لینکهای خاص مورد بررسی قرار دهید.
نکته مهم اینکه شما باید با بررسی عناوین صفحات ارجاع دهنده، آدرسهای بک لینک، آدرس صفحات اینترنتی ارجاع دهنده، لنگرها به استفاده یا حذف بک لینکهایی پرداخت که شامل کلمات یا عبارات خاص هستند.
بررسی متون رقبا
بررسی محتواهای رقبا امکان استخراج لینکهای خاص از پروفایل لینک را برای شما فراهم میکند.
به عنوان مثال، کلماتی مانند «منابع» یا «پیوندها» را در آدرسهای اینترنتی و عناوین صفحات ارجاعدهنده جستجو کنید تا صفحات منابعی را پیدا کنید که رقیب شما پیوندهایی از آنها دریافت کرده است.
اگر رقبا از چندین منبع مشابه استفاده کرده باشند، ممکن است وب سایت خود را نیز در میان فهرست منابع مشاهده کنید.
با جستوجو عبارتهایی چون پست مهمان میتوانید به بررسی نویسندههای مهمان سایت رقیب بپردازید.
همچنین میتوانید author را در URL صفحات ارجاع دهنده برای صفحه اصلی رقبا جستجو کنید.
اگر رقیب شما نویسنده مهمان برای یک وب سایت خاص است، میتوانید از آنها برای آماده کردن پست مهمان مخصوص خود کمک بگیرید.
این امکان برای شما فراهم است تا با جستجوی کلماتی مانند کارشناس، جمع بندی، هفتگی، ماهانه، و غیره در عناوین صفحات ارجاع دهنده به اطلاعاتی مهم و پرکاربرد برای تولید محتوا موثر دست یابید.
بررسی بک لینکهای مخصوص اینفوگرافیک فرصت ایده پردازی برای تصاویر متفاوت را برای شما فراهم میکند.
بک لینکهای بد را دنبال کنید
گوگل لینکهای توزیع شده گسترده در پاورقی یا قالب سایتهای مختلف را به عنوان یک طرح پیوند مضر که میتواند بر رتبهبندی سایت در نتایج جستجو تاثیر منفی بگذارد، در نظر میگیرد.
یافتن این بک لینکها بخش مهمی از فرایند خواندن گزارش لینکها محسوب میشود. برای یافتن راحتتر آنها مطمئن شوید که گزارش Backlinks روی حالت گروه مشابه تنظیم شده است.
یک فیلتر dofollow اضافه کنید. سپس بر اساس ستون Similar مرتب سازی از بالا به پایین را آغاز کنید.
حالا میتوانید بک لینکهای دارای لنگر یکسان یا مشابه را مشاهده کنید.
ممکن است در این مرحله شاهد وب سایتهایی باشید که تعداد زیادی بک لینک از آنها دریافت کردهاید. به بررسی این وب سایتهای مشکوک بپردازید. از نظر گوگل این دسته پیوندهای، لینکهای دستکاری شدهای هستند که میتوانند مضر باشند.
اگر سایتی که در حال بررسی آن هستید از قبل در داشبورد Ahrefs شما قرار دارد، می توانید به راحتی صفحات وب یا دامنه های توهین آمیز را به فایل رد کردن خود اضافه کنید. گزینههای مدنظر را انتخاب و Disavow Domains یا Disavow URLs را بزنید. فایل Disavow از طریق داشبورد قابل دسترسی است.
نکته: توجه داشته باشید که ما تنها فایل Disavow را ایجاد می کنیم. و آن را به صورت دستی به Google ارسال میکنیم. پس از آن با رد بک لینکهای بد قدمی موثر در جهت سئو بهتر بردارید.
اگر نمیدانید کدام یک از بک لینکها با کیفیت و کدام یک بی کیفیت هستند حتما از دیگر متخصصان سئو مشورت بگیرید.
مطالب مرتبط : 22 روش لینک سازی طبیعی در سال 2022