این بار میخواهیم کمی متفاوتتر سخن بگوییم. تا کنون هر چه که خواندهایم و شنیدهایم در رابطه با تاکتیکهایی از سئو بوده که ما را به موفقیت نزدیک میکرده است. اما آیا تا به حال کسی به شما گفته است که کدام یک از تاکتیکهای سئو میتواند زمینه شکست شما را فراهم کند.
بله درست شنیدهاید. گاهی حتی تاکتیکهای سئو نیز میتواند موجب شکست شما در مسیر بازاریابی دیجیتال شود.
روزانه با تبلیغات بسیار زیادی در فضای مجازی روبرو میشویم که ادعا میکنند، میتوانند در کمترین زمان ممکن سئو سایت شما را انجام دهند. این دسته از افراد ادعا دارند که قادرند با کوتاه کردن بازه زمانی لازم برای انجام تاکتیکهای سئو نقش بسیاری در صرفهجویی هزینههای شما داشته باشد.
اما لازم است که بدانید این سخنان تنها جنبه تبلیغاتی دارند. در واقعیت امکانپذیر نیستند. موفقیت در سئو نیازمند تلاش مداوم و طولانیمدت است. بنابراین هیچ کس نمیتواند ادعا کند که با به کارگیری یک سری از تاکتیکهای خاص میتوانند فرآیند سئو سایت شما را کوتاهتر کند.
گاهی نیز دیده میشود که برخی از افراد به آموزش تاکتیکهایی میپردازند که گفته میشود برای سئو سریع سایت لازم هستند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با هفت مورد از تاکتیکهای اشتباه سئو آشنا کنیم. توصیه ما این است که پس از شناخت این عوامل سعی کنید تا حد امکان از بهکارگیری این تاکتیکها اجتناب کنید. چرا که چیزی جز شکست نصیبتان نخواهد شد.
استراتژی سئو خطی
یکی از ایرادات رایج برخی از آژانسهای فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ پیروی کردن از یک استراتژی سئو خطی واحد است. برای این دسته از افراد فرقی ندارد سایت شما در چه مرحلهای باشد، یا بخواهد به چه اهدافی دست یابد. رقبایش چقدر قدر باشند. در هر صورت برای رفع تکلیف یک استراتژی خطی واحد برای تمامی وب سایتها تعریف میکند. به بیان دیگر میتوانیم بگوییم این افراد هیچگونه خلاقیتی در ساخت یک استراتژی جدید به کار نمیگیرند. به همین دلیل است که احتمال موفقیت آنها کمتر از سایر افراد میباشد.
توصیه ما این است که در ابتدا وب سایت رقبا را از نظر استراتژی سئویی و استراتژی محتوایی مورد بررسی قرار دهید. و با شناخت فرصتهای ویژه، یک برنامهریزی دقیق و خلاقانه برای دستیابی به اهداف سئویی خود تنظیم کنید. با به کارگیری یک استراتژی جدید شانس موفقیت شما چندین برابر بیشتر از رقبای فعال در این زمینه خواهد بود.
نسبت دادن کاهش عملکرد سایت به بروزرسانیهای الگوریتم
بله درست است الگوریتم موتورهای جست و جو به طور مداوم بروزرسانی میشوند. این بروزرسانیها گاهی موجب میشود ترافیک وبسایت شما کاهشیافته و رتبه شما در گوگل جا به جا شود. اما گاهی دیده میشود که متخصصان سئو تمامی مشکلات رخ داده برای سایت را به بروزرسانی این الگوریتمها نسبت میدهند.
گاهی ممکن است عوامل دیگری موجب کاهش عملکرد ارگانیک یک وب سایت شده باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:
1.تغییر رقبا
2.تغییرات فصلی
3.اقدامات دستی
4.تغییرات محتوایی گسترده
5.مشکلات فنی سایت
اگر وب سایت شما هنوز هم مانند قبل بازدید دارد. هیچ جای نگرانی نیست. پس از گذشت چند روز ترافیک ارگانیک شما باز خواهد گشت. سعی کنید در این بازه زمانی هیچ اقدام خاصی انجام ندهید. چرا که ممکن است صدمات بسیار زیاد و جبرانناپذیری به وبسایت شما وارد شود.
تغییر رقبا
اگر متوجه شدید رقبا شما باعث کاهش ترافیک ارگانیکتان شده است میتوانید با تنظیم یک استراتژی قویتر جایگاه اولیه خود را در گوگل بازگردانید.
اقدامات دستی: اگرچه اقدامات دستی دیگر مانند گذشته موجب آسیب دیدن وب سایتها نمیشود. اما لازم است برای اطمینان بیشتری سری به سرچ کنسول بزنید.
فصلی بودن
هر از چند وقت یک بار اگر خودتان را با الگوریتمها مطابقت ندهید و بهتر از قبل عمل نکنید ممکن است شاهد کاهش ترافیک ارگانیک وب سایت خود باشید.
تغییرات ناگهانی محتوا
یکی از موارد رایج در سئو بروزرسانی و تغییر در محتواها است. اگر این بروزرسانیها به صورت ناگهانی صورت گیرد، ترافیک ارگانیک سایت افت میکند.
مشکلات فنی سایت
پیشنهاد ما این است که پس از مشاهده افت ترافیک یک وب سایت، اولین اقدام شما بررسی ساختار سایت برای یافتن مشکلات احتمالی باشد.
کپی موقعیت مکانی و کپی صفحات سایت
اگر چه در هنگام توسعه صفحات مکانی یک وب سایت بزرگ ایجاد نسخههای منحصر به فرد ممکن است زمان بر باشد. اما پیشنهاد میکنیم به هیچ عنوان به کپی کردن صفحات سایت و موقعیتهای مکانی آن نپردازید. چرا که این اقدام موجب دریافت امتیاز منفی برای سایت شدهاید.
ما قبلا یک محتوا در رابطه با مدیریت محتوا تکراری در سطوح سازمانی نوشتهایم. فکر میکنم خواندن این مقاله برای شما مفید حاصل شود.
استفاده از ابزارهای حسابرسی خودکار برای هدایت استراتژی
برخی از سئو کارها به جای صرف وقت برای تنظیم یک استراتژی منظم، هدف گذاری و برنامه ریزی از ابزارهای خودکار استفاده میکنند. گفتنی است که این ابزارها از جمله عواملی هستند که میتوانند زمینه را برای شکست شما فراهم کنند.
بنابراین به جای استفاده از ابزارهای خودکار سعی کنید، خودتان وقت بگذارید و اقدامات لازم برای سئو بهتر سایت را انجام دهید.
به دنبال یافتن فرصتهای خاص تولید محتوا باشید. وب سایت خود را دائما تجزیه و تحلیل کنید. و برای موفقیت برنامه ریزی را جدی بگیرید.
خرید بک لینک آماده
برخی از دوستان به دنبال لقمه آماده هستند. و فرض میکنند، میتوانند با خرید بک لینکهای آماده و مصنوعی ترافیک وب سایت خود را ارتقا بخشند. روشهای ساخت بک لینک زیادی وجود دارد که کمک میکند شما بدون پرداخت هزینه بتوانید لینک سازی کنید. اما این روشها معمولا زمان بر هستند و نیاز به تخصص بالایی دارند.
توصیه ما این است که از افراد متخصصی که در این زمینه فعالیت دارند، کمک بگیرید. و از آنها بخواهید در قبال دریافت هزینهای مشخص صفر تا صد فرایند لینک سازی شما را برعهده گیرند. خرید رپورتاژ و دریافت لینکهای طبیعی از این طریق یکی دیگر از روشهای طلایی برای بالا رفتن وب سایت شما خواهد بود.
ترس از سوال کردن
متاسفانه برخی از دوستان از سوال کردن بیش از اندازه میترسند. و فکر میکنند اگر زیاد سوال کنند غیرحرفهای تلقی میشوند. در رابطه با این طرز فکر باید بگوییم که گوگل همیشه پاسخگوی نیازهای ما نیست. بنابراین ما نیاز خواهیم داشت برای پیشرفت و رونق کسب و کار خود در هر حوزه کاری که فعالیت میکنیم از افراد آگاهتر مشورت بگیریم. بنابراین اگر بهعنوان یک سئو کار فکر میکنید پاسخ برخی از سوالات را نمیدانید. یا نمیتوانیم برخی از تکنیکها را به درستی انجام دهید، توصیه ما این است که از سوال پرسیدن نترسید. و هر آنچه را که میخواهید از متخصصان فعال در این زمینه جویا شوید.
یکی از نکاتی که در این جا لازم است بیان کنیم این است که برخی از افراد با مشورت گرفتن از کسانی که تخصص کافی ندارند، نه تنها هیچ موفقیتی برای خود رقم نمیزنند. بلکه موجبات شکست را نیز فراهم میکنند. بنابراین لازم است در هنگام مشورت گرفتن و پرسیدن سوالهای مهم، قسمتی از وقت خود را صرف یافتن افراد متخصصی کنید که در زمینه کاریتان از دانش حرفهای بالایی برخوردار میباشند.
نادیده گرفتن برخی از ارکان سئو
متاسفانه برخی از افراد به قدری غرق سئو فنی، لینک سازی و تولید محتوا میشوند که از دیگر ارکان سئو غافل میشوند. مثلا سئو محلی از جمله تکنیکهایی است که نادیده گرفتن آن میتواند در دراز مدت دریافت رتبه شما در گوگل را به تعویق بیاندازد. توصیه ما این است که تا حد امکان تمامی جوانب سئو را در نظر بگیرید. و هیچ کدام از این ارکان را نادیده نگیرید.
اگر یک فرد فعال در حوزه سئو هستید، سعی کنید در تمامی ارکانهای سئو به تخصص مورد نیاز خود دست یابید. متاسفانه برخی از این برخی از امکانات ناچیزی میگیرند که خود تخصص کافی در آن زمینه ندارند.
استفاده از این تاکتیکهای اشتباه سئو ممکن است تا مدتی نتیجه دلخواه را حاصل کنند. اما در درازمدت نمیتوانند موجب افزایش رتبه و ترافیک وبسایت شما شود. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا استراتژی سئو خود را بهگونهای تنظیم کنید که از تکنیکهای صحیح بازاریابی استفاده شود.