در عصر کنونی محتوا نویسی هر روز پیشرفت کرده و به جایگاه اصلی خود نزدیکتر میشود. این پیشرفتها باعث میشود تا افرادی که تخصص خود را ارتقا ندادهاند از رقابت در این بازار پر سود حذف شوند.
هیچ قصد نداریم در رابطه با درآمد محتوا نویسی یا عوامل مشابه صحبت کنیم. قصد داریم نکاتی را به شما آموزش دهیم که کمک میکند با نگارش محتواهای فوق العاده جایگاه خود را در بازار محتوا نویسان تثبیت کنید.
با دستیابی به جایگاه خود در این بازار نه تنها شاهد افزایش بازه درآمدی خود هستید، بلکه موقعیتهای شغلی خاصی نیز به شما پیشنهاد میشود.
برخلاف تصور عموم مردم نوشتن محتوا کار سادهای نیست. نویسندههای محتوا افرادی هستند که از همان ابتدای نشستن پشت میز کارشان مبارزه با مشکلات و چالشها را آغاز میکنند. به عنوان یک محتوا نویس از شما انتظار میرود به گونهای بنویسید که مخاطب فرض کند دارد صحبتهای شما را میشنود. برای ایجاد این حس در خوانندگان نیاز است تا دایره لغت بسیار بالایی داشته باشید. و جادوی کلمات را نادیده نگیرید.
در این قسمت ما به معرفی 20 روش برای تبدیل شدن به محتوا نویسی بهتر اقدام میکنیم. باشد که بتوانیم شاهد تغییرات هر چند کوچک شما عزیزان باشیم.
1.از جملات کوتاه استفاده کنید
اگر چه محتوا شما هر چه کاملتر، جامعتر و طولانیتر باشد، موفقتراست. اما شما باید تمرکز خود را بر ساخت جملات کوتاه قرار دهید. سعی کنید با استفاده از کوتاهترین جملات، بلندترین معانی را به مخاطب القا کنید.
لحضهای به پیامهای تبلیغاتی چاپ شده بر روی بیلبوردها فکر کنید. هیچ پیامی بیشتر از چند کلمه نیست. اما بیشترین تاثیر و ماندگاری را خواهد داشت. شما نیز باید با همین فرمول پیش روید. از جملاتی استفاده کنید که توانایی مشغول کردن ذهن مخاطب به خود را داشته باشد.
هنگامی که در یک متن از جملات طولانی استفاده میشود، نه تنها کیفیت متن کاهش مییابد. بلکه قدرت تجزیه و تحلیل جملات توسط مخاطبین نیز کاهش مییابد. به همین دلیل است که گفته میشود در محتوا نویسی هرچه جملات کوتاهتر باشد، بهتر است. اما فراموش نکنید که درک جملات را فدای کوتاهی آن نکنید. جمله شما باید بتواند در عین کوتاهی بیشترین قدرت را در انتقال معنی داشته باشد.
2.عنوانهای جذاب و مشخص داشته باشید
عنوان نویسی یکی از مهمترین تکنیکهایی است که انتظار میرود یک نویسنده محتوا به آن مسلط باشد. به عنوان یک نویسنده متخصص باید بتوانید عنوانهایی را بنویسید که مخاطب را وادار کند، وقت خود را پای خواندن متن شما بگذارد. اینکه متن شما خوانده شود یا نه کاملا به جذابیت عنوانهای منتخب شما در نگاه اول بستگی دارد.
تکنیکهای زیادی تحت عنوان تکنیکهای عنوان نویسی وجود دارد. با استفاده از این تکنیکها میتوانید مهارت خود را در نگارش عنوانهای جذاب ارتقا دهید. مهمترین این تکنیکها عبارتند از:
- استفاده از اعداد
- استفاده از نام مشاهیر
- استفاده از کلمات تاثیرگذار
3.واضح نویسی را یاد بگیرید
اگر چه گفته میشود زبان محتوایتان باید کاملا بسته به میزان سواد مخاطبان هدف انتخاب شود. اما فراموش نکنید متن نگارش شدهتان باید بگونهای باشد که هر فردی توانایی خواندن و ادراک آن را داشته باشد.
خلاقیتتان را برای نوشتن جملات دوپهلو و مبهم خرج نکنید. جملاتی بنویسید که به راحتی قابل درک باشند. و بتوانند مفهوم را به خوبی برسانند.
یادتان باشد زیاد شوخ طبعی نکنید. چرا که ممکن است متن نگارش شما بدین روش آنچنان که باید جذاب واقع نشود.
4.مخاطبین هدف را بشناسید
شناخت مخاطبان هدف کمک میکند تا شما محتوایی بنویسید که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. همان گونه که قبلتر نیز اشاره کردیم، متخصصان محتوا توصیه میکنند که زبان نگارش محتوا را بر اساس شناخت مخاطب انتخاب کنید. اشتباه نکنید این بدین معنی نیست که از اصطلاحات سنفی استفاده کنید. بهترین گزینه برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده از زبانی غیر رسمی و محاورهای است. اما اینکه شما از این زبان کجا استفاده کنید، کاملا بستگی به مخاطبان هدف دارد.
اگر مخاطبان وب سایت شما همگی دانشجویان مقاطع تکمیلی هستند بهتر است تمرکز خود را بر استفاده از زبان رسمی و روان قرار دهید.
5.از تکنیکهای جذب مخاطب استفاده کنید
محتواهایی که بیشتر جنبه آموزشی دارند، و بدون دریافت هزینه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کاربر قرار میدهند، عالی هستند.
این محتواها توانایی جذب مخاطب را دارند. و میتوانند کاربر را برای مدت زمانی طولانی در صفحه شما نگه دارند.
نوشتن مقدمهای قوی که حس نیاز را در مخاطب ایجاد کند یکی دیگر از روشهای جذب مخاطب میباشد.
6.مخاطب را ترغیب کنید متن شما را بخواند
به عنوان یک نویسنده قلم شما سلاح شما است. با آن میتوانید مخاطب را به هر کاری وادار کنید. برخی از جملات به گونهای هستند که مخاطب را به طور ناخودآگاه به سمت آنچه که شما میخواهید سوق میدهد. برخی از این جملات عبارتند از:
- اولین فردی باشید که این نکات را میآموزید.
- آخرین عضو طرح رایگان ما باشید.
با استفاده از این جملات و دیگر جملات مشابه میتوانید مخاطب را وادار کنید دیگر متون نگارش شده شما را نیز نگاهی بیاندازند.
7.از زیاده گویی برای طولانی شدن محتوا بپرهیزید
بیشتر متخصصان سئو بر این باورند که محتواهای طولانیتر شانس بیشتری برای دریافت رتبه دارند. همین موضوع نیز باعث میشود تا نویسنده را ترغیب کنند متنی طولانی بنویسد. اما گاهی دیده میشود که این متن طولانی نه تنها سود ندارد بلکه امتیازات منفی برای سایت ایجاد میکند.
هنگامی متن طولانی میتواند مفید واقع شود که با ارزش باشد. و دائم از نکات جدید پیرامون کلمه کلیدی سخن بگوید.
شما نمیتوانید برای طولانیتر شدن محتواهایتان به مباحث تکراری و یا غیر مرتبط بپردازید.
8.خواندن محتوا را آسان کنید
با استفاده ا پاراگرافها، تیتربندی متن، نگارش جملات کوتاه میتوانید خواندن محتوا را آسان کنید. هر چه مخاطب آسانتر بتواند متن شما را بخواند. بهتر میتواند با آن ارتباط برقرار کند.
چشم انسان دوست ندارد صفحهای پر از جملات طولانی و پشت سر هم را ببیند. بنابراین شما به عنوان یک نویسنده بایستی با استفاده از زیر تیترها و تصاویر خواندن محتوا را برای مخاطبان خود آسانتر کنید.
9.کپی کردن را برای خود ممنوع کنید
بسیار دیده شده است که برخی از نویسندگان هیچ خلاقیتی از خود به خرج نمیدهند. تنها از خلاقیت دیگران کپی برداری میکنند. ممکن است این جمله برای شما عجیب باشد. همین که شما جملات محتواهای دیگر سایتها را کمی تغییر داده و استفاده کنید، خلاقیت را کپی کردهاید. اگر چه محتوا شما کپی تشخیص داده نمیشود اما تاثیرگذاری لازم را ندارد.
ساخت محتوا با استفاده از خلاقیت خود را بیاموزید. سعی کنید تا میتوانید متفاوت بنویسید. داشتن نگاهی متفاوت به مباحث میتواند شما را خاص کند.
10.قوائد زبان نگارشی خود را بشناسید
متن شما باید کاملا بر اساس اصول و قوائد گرامری نگارش شود. اگر درک صحیحی از نکات گرامری زبان فارسی ندارید، میتوانید از کتابهای آموزشی استفاده کنید. این کتابها میتواند بسیار مفید و ارزشمند باشد. هنگامی که از جملات صحیح استفاده میکنید، میتوانید زیباتر بنویسید. و با استفاده از کوتاهترین کلمات بیشترین معانی را به مخاطب برسانید.
11.اصول سئو را بشناسید
هر چه دانش شما در زمینه سئو بیشتر باشد، بهتر میتوانید بنویسید. شاید دانستن نکات سئو محتوایی برای یک داستان نویس ضرورتی نداشته باشد. اما یک نویسنده محتوا باید کاملا این اصول را بشناسد. و متنهایی را بنویسد که با این اصول مطابقت دارد.
برای یادگیری اصول سئو محتوایی میتوانید از وب سایتهای موفق کمک بگیرید. خواندن نکات آموزشی بیان شده در این وبلاگها میتواند نگاه شما را به سئو تغییر دهد.
12.از کلمات قوی استفاده کنید
فراموش نکنید که قدرتمندترین وسیله یک نویسنده کلمات است. استفاده از کلمات صحیحی که بار معنایی بالایی دارند، میتواند محتوا شما را ارزش بخشند.
با خواندن محتواهای برتری که رقبا منتشر میکنند، میتوانید با این کلمات آشنا شوید.
برای جذابیت بیشتر محتوا باید دایره لغت خود را افزایش دهید. تا در مواقع لازم بتوانید از کلمات مترادف استفاده کنید. یک راه بسیار موثر برای ارتقا دایره لغت داشتن مطالعه منظم است.
13.زیر تیترهای قوی انتخاب کنید
همان قدر که زیبایی و جذابیت تیتر اصلی مقاله مهم است. زیر تیترها نیز اهمیت دارند. انتخاب زیر تیترهایی جذاب و تاثیرگذار میتواند رضایت مخاطب را افزایش دهد.
این زیر تیترها تنها با هدف کمک به چشم برای خواندن آسانتر متن انتخاب نمیشوند. استفاده میشوند تا توجه مخاطب را به یک قسمت خاص مقاله جذب کنند.
14.خاص نویسی نکنید
از کلمات خاصی که تنها گروهی از افراد توانایی درک آن را دارند، استفاده نکنید. متن شما باید برای عموم مردم خوانایی داشته باشد. حتی اگر محتوا تخصصی مینویسید. سعی کنید عبارتهای خاص را توضیح دهید. تا افراد غیر متخصص نیز بتوانند درک صحیحی از متن پیدا کنند.
فراموش نکنید هر چه تعداد بازدید کنندگان شما زیادتر باشد، به موفقیت نزدیکتر شدهاید. پس سعی کنید با خاص نویسی شانس بیشتر دیده شدن را از خود نگیرید.
15.کاربر پسند بنویسید
به گونهای تولید محتوا کنید که علاوه بر خوانایی و دارا بودن زبان بیانی ساده، کاربر پسند نیز باشید. متن شما باید بتواند تمامی سوالات شکل گرفته در ذهن مخاطب را پاسخ دهد.
استفاده از پرسش و پاسخ در مقاله میتواند رضایت کاربر از شما را افزایش دهد.
16.از بازنویسی نترسید
حتی نوشتههای بهترین نویسندگان نیز نیاز به بازنویسی دارند. هر چه محتوا شما بیشتر مورد بازنویسی قرار گیرد، بهتر خواهد شد. هنگام بازنویسی متون خود بیرحم باشید. و از کوچگترین اشتباهات نگذرید.
رفع همین اشتباهات کوچک میتواند باعث ایجاد شدن متون خارق العاده شود.
17.اشتباهات خود را بشناسید
یک دفترچه یادداشت داشته باشید. و اشتباهات خود را یادداشت کنید. اینگونه میتوانید نقاط ضعف خود را بشناسید. و هر چه سریعتر ضعفهای خود را به قدرت تبدیل کنید.
شناخت اشتباهات و کار کردن بر روی آنها، اولین قدمی است که شما را به موفقیت نزدیک میکند.
18.متنی خالی از غلطهای املایی بنویسید
محتوا شما نباید غلط املایی داشته باشد. بنابراین سعی کنید متنی بنویسید که خالی از غلطهای املایی باشد. در هنگام بازنویسی و بازخوانی مقاله به کلمات چند نگارشی توجه داشته باشید. تا اطمینان حاصل کنید که متنتان هیچ غلط املایی ندارد.
19.علائم نگارشی را بشناسید
گاهی استفاده از یک علائم نگارشی در مکانی اشتباه میتواند معنی جمله را به طور کامل تغییر دهد. نیاز است تا این علائم را کاملا بشناسید. و در هنگام بازنویسی مجدد متن به قرارگیری آنها در مکان درست توجه کنید.
20.از ابزارهای سنجش محتوا استفاده کنید
ابزارهای زیادی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید متن خود را از نظر خوانایی و حتی یونیک بودن بررسی کنید. به نظر من استفاده از ابزارهای این چنینی میتواند کار شما را در ویرایش اشتباهات آسانتر کند. چرا که به شما میگوید کدام قسمت از محتوا متنیتان ایراد دارد.
آنالیز محتواهای رقیب را فراموش نکنید
وقت بگذارید و محتواهای موفق و غیر موفق رقبا را آنالیز کنید. این کار به شما این امکان را میدهد تا قبل از نگارش متن بدانید چگونه باید عمل کنید. سعی کنید از محتواهای موفق رقبا ایده بگیرید. اما هیچ وقت مانند آنها عمل نکنید. نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسید. و پر قدرت و خلاقانه ادامه دهید. محتواهای شما باید آنقدر تاثیرگذار باشد که ذهن مخاطب را حتی شده برای چند ساعت به خود درگیر کند.
خلاصه کلام اینکه فراموش نکنید محتوا نویسی آنقدرها هم آسان و راحت نیست. برای تبدیل شدن به یک محتوا نویس موفق و حرفهای باید هفت خوان رستم را پشت سر بگذارید.
نکتهای که وجود دارد این است که هیچ موفقیتی یک شبه حاصل نمیشود. برای موفق شدن و رسیدن به جایگاه دلخواه خود باید بتوانید مداوم تلاش کنید. و انتظارتان را از خود کاهش دهید.
هیچ انتظار نداشته باشید متنتان از همان ابتدا کامل و بینقص باشد. آنچه که محتوا شما را از عیبها پاک میکند بازنویسی مداوم است.