کلمات کلیدی، کلید واژههایی مهم و اساسی هستند که نقش بسیاری در دریافت رتبه و افزایش ترافیک یک وب سایت ایفا میکنند. این کلمات یکی از مهمترین عوامل نمایش نتیجهها پس از جستجو یک موضوع در گوگل میباشند.
اهمیت بالای این کلمات در بازاریابی محتوایی و سئو باعث شده است تا شناخت انواع کلمات کلیدی جز واجبات هر فرد بازاریابی باشد.
این کلید واژهها بر اساس عواملی چون صنعت، پیشنهادات، تبلیغات گوگل، طول، و …. به ۱۸ دسته تقسیم میشوند که عبارتند از:
انواع کلمات کلیدی هدف
کلمات کلیدی هدف عبارتند از کلماتی که مربوط به حوزه کسب و کاری شما هستند، کلمات پیشنهادی و کلماتی که کاربران به دنبال آنها هستند. کلمات کلیدی هدف خود به شش دسته کلی تقسیم بندی میشوند:
کلمات کلیدی بازار
کلمات کلیدی بازار، کلید واژههایی هستند که مختص یک حوزه کاری خاص هستند. به عنوان مثال کلماتی چون لینک سازی، سئو داخلی و سئو خارجی از جمله کلمات کلیدی بازار در عرصه دیجیتال مارکتینگ میباشند.
کلمات کلیدی تعیین کننده مشتری
کلمات کلیدی تعیین کننده مشتری، از جمله کلمات کلیدی هدفی هستند که به بخشی از کاربران اشاره دارند. به عنوان مثال روپوش پزشکی زنانه کلید واژهای است که برای تعیین مشتری مورد استفاده قرار میگیرد.
کلمات کلیدی محصول
این کلمات به یک محصول یا برند خاص اشاره دارند. یکی از مهمترین کلمات کلیدی هدف هستند که معمولا حجم جستجو بالایی را به خود اختصاص میدهند. خرید بک لینک از بکلینکام مثالی روشن از این دسته کلمات است.
کلمات کلیدی برند
این کلمات بسیار شبیه به کلمات کلیدی محصول میباشند. گاه نیز مترادف در نظر گرفته میشوند. هنگامی که یک کلمه حاوی نام یک محصول به علاوه نام برند سازنده آن باشد، گفته میشود از کلمه کلیدی برند استفاده شده است.
کلمات کلیدی با هدف جغرافیایی
این دسته از کلمات، کلید واژههایی هستند که تاثیر بسیار زیادی در سئو محلی دارند. برای نشان دادن نتایج مربوط به یک ناحیه جغرافیایی خاص مورد استفاده قرار میگیرد. اگر شما در کنار نام محصول خود از یک شهر، منطقه، کشور یا قاره نام ببرید به راحتی میتوانید این کلمات را بسازید. مثال: سئوکاران ایرانی
کلمات کلیدی رقیب
کلمات کلیدی رقیب همان گونه که از نامشان پیدا است مختص به رقبا هستند. آنالیز این کلمات میتواند فرصتهای بسیاری را برای رونق کسب و کار شما فراهم آورد. اگر به دنبال دریافت رتبه و افزایش ترافیک وب سایت خود هستید، از این دسته کلمات غافل نشوید.
انواع کلمات کلیدی بر اساس طول
از آنجایی که طول یک کلمه کلیدی میتواند تاثیر بسیاری در حجم جستجو آن داشته باشد، میتوانیم این کلمات را به سه دسته تقسیم بندی کنیم:
کلمات کلیدی کوتاه
کلمات کلیدی دم کوتاه یکی از انواع کلمات کلیدی هستند که هر بازاریابی باید آنها را بشناسد. این کلید واژهها که به عنوان کلمات کلیدی عمومی نیز شناخته میشوند از یک یا دو کلمه ساخته شدهاند. و حجم جستجو ماهانه بالایی دارند.
معمولا دریافت رتبه به وسیله این کلمات به دلیل بالا بودن رقابت سختتر است.
کلمات کلیدی میانه
این کلمات کلیدی نیز حجم جستجو بالایی را به خود اختصاص میدهند. اما معمولا رقابت کمتری نسبت به کلمات کلیدی دم کوتاه دارند. بنابراین دریافت رتبه به وسیله آنها کمی آسانتر از کلمات کلیدی دم کوتاه است.
کلمات کلیدی بلند
کلمات کلیدی دم بلند از جمله دیگر کلید واژههای پر کاربرد هستند که از چندین کلمه تشکیل شدهاند. رقابت کمتری دارند و سریعتر رتبه دریافت میکنند. گفتنی است که اخیرا این کلمات بیشتر مورد توجه سئوکاران قرار گرفتهاند.
انواع کلمات کلیدی موجود در سایت
کلمات کلیدی موجود در یک سایت به کلماتی اشاره دارد که در جهت ساخت محتوا برای صفحه فرود و پستهای وبلاگ مورد استفاده قرار میگیرند:
کلمات کلیدی اولیه
کلمات کلیدی اولیه یا اصلی کلماتی هستند که برای ساخت یک پست انتخاب شده و محتوا حول آنها نگارش میشود. این کلمه معمول یک عبارت جامع است که دارای مترادفهای بسیاری میباشد. مثال: پیراهن مردانه
کلمات کلیدی فرعی
یکی دیگر از انواع کلمات کلیدی، کلمات کلیدی فرعی یا LSI هستند. این کلمات معمولا مترادفهای کلمه کلیدی اصلی میباشند. و برای ظهور متن در هنگام سرچ کلید واژههای مشابه با کلمه کلیدی اصلی مورد استفاده قرار میگیرند. مثال: پیراهنهای مردانه، پیراهنهای مردانه جدید
انواع کلمات کلیدی تبلیغات گوگل
کلمات کلیدی تبلیغاتی کلماتی هستند که با هدف کمک به کمپینهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند. و به چهار دسته کلی تقسیم بندی میشوند.
کلمات کلیدی مطابقت گسترده
این کلمات برای کمک به گوگل در تشخیص هدف تبلیغاتی وب سایت شما مورد استفاده قرار میگیرند. و اطلاعاتی در رابطه با محصول و خدمات شما در اختیار گوگل و کاربر قرار میدهد.
کلمات کلیدی مطابق با عبارت
این کلمات در هنگامی مورد استفاده قرار میگیرند که بخواهند به گوگل بگویند در هنگام سرچ یک عبارت خاص محتواهای شما در نتایج ظاهر شود. توجه داشته باشید که ممکن است قبل و بعد عبارت هدف از کلمات دیگری نیز استفاده شود.
کلمات کلیدی با تطابق دقیق
کلمات کلیدی تطابق دقیق این پیام را به گوگل ارسال میکنند که تنها زمانی محتواهای ما نمایش داده شود که عبارتهای جستجو شده کاملا مطابق با کلمه کلیدی منتخب ما باشد. گفتنی است که اشتباهات املایی و اشکال جمع و فرد یک کلمه جز تطابق دقیق آن کلمه محسوب میشوند.
کلمات کلیدی منفی
این دسته از کلید واژهها، معکوس کلمات کلیدی هستند و معنی نفی میدهند. به همین دلیل عمدا از کمپینهای تبلیغاتی پاک میشوند. این کلمات با اینکه در ظاهر مشابه مابقی کلمات کلیدی هستند اما در معنی متفاوتند.
انواع کلمات کلیدی خریداری
هنگامی که فردی به دنبال خرید یک محصول یا استفاده از خدمات خاصی هستند از این دسته کلمات کلیدی بهره میبرند.
این کلمات خود به سه دسته مشتق میشوند:
کلمات کلیدی اطلاعاتی
کلمات کلیدی اطلاعاتی، کلید واژههایی هستند که وظیفه ارائه اطلاعات به خریداران را برعهده دارد. هنگامی که فردی قصد خرید یک محصول را دارد قبل از هر کار به دنبال کسب اطلاعات پیرامون آن محصول است. این دسته کلمات نیاز مخاطب به اطلاعات را برطرف میکند.
کلمات کلیدی ناوبری
این دسته از کلمات زمانی موجب ظهور محتوا در نتایج میشوند که فرد به دنبال یافتن محصولی از یک برند خاص باشد. کفش مردانه آدیداس مثالی واضح از کلمات کلیدی ناوبری میباشند.
کلمات کلیدی معاملاتی
این کلمات زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که فرد از قبل میداند چه میخواهد بخرد و به دنبال یافتن فرصتهای ویژه خرید چون تخفیفها است. مثال: تخفیف پاییزه خرید کفش مردانه
شناخت انواع کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا یک استراتژی دقیقتر برای بازاریابی محتوایی داشته باشید. طی تحقیق کلمات کلیدی شاهد انواع این کلمات خواهید بود.