ممیزی سئو یکی از تکنیکهایی است که میتواند رتبه و ترافیک شما را در گوگل ارتقا دهد. اینکه شما سایتی را به خوبی طراحی کنید و محتواهای درجه یکی در آن قرار دهید، قدم اول است. در قدم دوم لازم است تکنیکهایی را به کار گیرید که موجب افزایش مخاطبان هدف شود. متاسفانه باید بگوییم که بیش از نود درصد وب سایتهای پایه گذاری شده در فضا گوگل ترافیک زیادی ندارند. یا بهتر است بگوییم روزانه بازدید کنندگان کمی را به خود اختصاص میدهند.
اینکه تعداد بازدید کنندگان محتواهای شما کم باشد بدین معناست که شانس شما برای موفقیت در کسب و کارتان نیز کم است. بنابراین نیاز است تا تکنیکهایی را به کار گیرید. و با افزایش رتبه بندی و ترافیک در گوگل شرایط را به نفع خود تغییر دهید.
ممیزی SEO چیست؟
اولین سوالی که پرسیده میشود این است که ممیزی سئو به چه معناست؟ و چرا نباید نادیده گرفته شود؟
ممیزی SEO به معنای تجزیه و تحلیل جامع از یک وبسایت و رتبهبندی موتور جستجوی آن (SERPs) میباشد. که نقش بسیاری در تاثیر افزایش ترافیک یک وب سایت ایفا میکند.
در هنگام ممیزی سئو متخصصان با ارزیابی بهینه سازی سایت خود میتوانند فرصتهای بسیاری را برای پیشرفت سایت به دست آورند.
شما با ممیزی سئو همچنین میتوانید مسائل و مشکلات مربوط به سئوی فنی را بیابید. محتواها را آنالیز کنید. سرعت سایت و دیگر عواملی را که باعث کاهش ترافیک سایت میشوند را شناسایی و از بین برید. از نقاط قوت و ضعف خود را نسبت به سایر رقبا مطلع شوید.
مطالعات نشان داده است که به طور میانگین دو دهم ثانیه محتوا شما زمان دارد تا بتواند تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد. و او را وادار کند مابقی محتوا را دنبال کند. علاوه بر محتوا تکنیکهای سئو ممیزی نیز میتواند تاثیرگذاری شما بر مخاطب را به طور غیر مستقیم افزایش دهد.
چرا ممیزی سئو ضروری است؟
با اینکه ممیزی سئو ممکن است کمی زمان بر باشد. اما از آنجایی که درک روشنی از استراتژی سئو شما ارائه میدهد و مسیر دریافت رتبه در گوگل را آسان میکند، نباید از آن غافل شد. از عوامل اثبات کننده ضرورت ممیزی سئو به میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:
- یافتن اشتباهات رخ داده در محتوا، ساختار سایت و کدها
- کمک به انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای با نتیجه رسیدن در بازه زمانی کوتاهتر
- بروز رسانی محتواهای خود بر اساس آخرین اپدیتهای گوگل
- بهینه سازی عنوان، سرفصل و توضیحات متا
- آنالیز وب سایتهای رقبا و اطلاع از دلایل موفقیت و شکست آنها
ممکن است این سوال ذهن شما را به خود مشغول کند که بهترین زمان ممیزی سئو کی است؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قبل از ساخت یک سایت یا پس از اتمام ساخت میتوانید ممیزی سئو را آغاز کنید. در واقع شما همیشه میتوانید این اقدامات را انجام دهید. اما مشاهده یک سری از علامتها به شما هشدار خواهد داد که نیاز است هر چه سریعتر این عمل رخ دهد. برخی از این نشانهها عبارتند از:
- کاهش ترافیک ارگانیک وب سایت
- بالا رفتن نرخ پرش سایت
- کاهش رتبه کلمه کلیدی به صورت ناگهانی
15 مرحله برای ممیزی سئو
با اینکه گوگل صدها عامل تاثیرگذار در رتبه بندی وب سایت معرفی کرده است. اما یافتن علل عدم دریافت رتبه یک وب سایت بسیار سخت و گاها ناممکن است. با توجه به مهمترین عوامل جابهجایی رتبه در گوگل میتوان با رفع مشکلات رخ داده به جایگاه دلخواه دست یافت.
توصیه ما این است که مراحل بیان شده در این مقاله را مو به مو انجام دهید تا بتوانید رتبه خود را در گوگل تغییر دهید.
1.بررسی توضیحات متا و عناوین متا
توضیحات متا از عوامل مهم و تاثیر گذاری است که جست و جوگر را به وب سایت شما دعوت میکند. شما در هنگام نگارش متاهای سایت خود باید نهایت دقت را به کار گیرید تا بتوانید به وسیله چندین کلمه کل موضوع صفحه را به گوگل بفهمانید. و همچنین مخاطب را به خواندن مقاله ترغیب کنید. متاسفانه اگر توضیحات متا شما مناسب نباشد گوگل به صورت خودکار آنها را تغییر میدهد. در نتیجه این تغییر ممکن است رتبه شما افت بیابد.
برای بررسی و بهینه سازی توضیحات متا لازم است سه مرحله زیر را آغاز و اجرا کنید.
- در مرحله اول لازم است پروژه جدیدی را شروع کرده و ممیزی سایت را استارت زنید.
- در مرحله دوم باید فهرستی از تمام توضیحات متا و عناوین وب سایت خود تهیه کرده و پس از بررسی توضیحات و عناوین بیکیفیت را حذف کنید.
- در مرحله آخر جستوجوگر سئو درون صفحه را در جهت جمع آوری ایدههایی برای بهینه سازی صفحات وب سایت وادار به عمل کنید.
2.بهبود تجربه کاربر یا ux
تجربه کاربر به عنوان یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل شناخته میشود که غفلت از آن میتواند زمینه را برای پیشرفت بیشتر رقبا فراهم کند. Ux نه تنها دریافت رتبه شما در گوگل را تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه به صورت مستقیم خرید یا عدم خرید مشتری از شما را نیز تعیین میکند. برای بهبود تجربه کاربر لازم است تا به نکات زیر توجه کنید.
- طراحی صفحه را از نظر مطابقت با برند خود بررسی کنید.
- آیا تصاویر و ویدئوهای استفاده در وب سایت شما قابلیت جلب توجه مخاطب را دارد؟
- آیا کاربران به راحتی میتوانند صفحه خدمات، صفحات محصول و … را بیابند؟
- لینک دهی داخلی به درستی صورت گرفته است یا خیر؟
3.بررسی کلید واژه
کلید واژههای آدمخواری زمانی ایجاد میشوند که شما برای چندین صفحه از وب سایت خود از کلمات کلیدی واحد استفاده کنید. و آن کلمات کلیدی با یکدیگر برای دریافت جایگاه و رتبه در گوگل به رقابت بپردازند. در چنین شرایطی حذف این کلیدی واژهها میتواند رتبه شما را سه برابر بهتر کند. برای یافتن کلمات کلیدی آدمخواری میتوانید از Aherfs استفاده کنید و اقداماتی چون انجام ممیزی سایت، مشاهده رتبه بندی تاریخی و یافتن URLهای یکسان را پیش ببرید.
نکته: اگر متوجه صفحات آدمخوار شدید، میتوانید با تغییر مسیر صفحات ضعیفتر یا ترکیب محتوا در صفحات بزرگتر این مشکل را رفع کنید.
4.رفع مشکلات نمایه سازی
ممکن است کاهش رتبه شما در گوگل به دلیل مشکلات نمایه سازی باشد. از مهمترین خطاهای نمایه سازی میتوان به خطاهای سرور 404، صفحات گم شده و محتوا تکراری و مشکلات خزیدن اشاره کرد. علاوه بر این مشکلات دیگری نظیر تغییر مسیرهای دائمی صفحه میتواند موجب ایجاد مشکل در نمایه سازی گردد.
برای تجزیه و تحلیل و رفع مشکلات نمایه سازی در ابتدا نیاز است تا یکی از ابزارهای سئو مانند دیگر Google Index Checker را انتخاب کرده و با بررسی URL خود مشکلات پیش آمده را تجزیه و تحلیل کنید.
5.بهینه سازی محتوا با کلمه کلیدی
داشتن محتوا خوب و بهینه از جمله عواملی است که میتواند شانس شما برای دریافت رتبه در گوگل را ده برابر کند.
بهینه سازی محتوا بر اساس کلمه کلیدی آنقدر که به نظر میرسد پیچیده و دشوار نیست. با انجام مراحل زیر میتوانید محتواهای خود را در یک بازه زمانی کوتاه طبق کلمه کلیدی منتخب بهینه کنید.
- محتواهای رقبا قدر خود را مورد بررسی قرار دهید.
- با توجه به کلمات کلیدی انتخاب شده توسط رقبا فرصتهای جدیدی برای استفاده از کلمات کلیدی بیابید.
- محتواهای قدیمی را بررسی کرده و در صورت نیاز بروزرسانی کنید.
- استفاده از جملات متا را در محتواهای خود پیاده سازی کنید.
- خوانایی بهتر محتواهای خود را با استفاده از زیر تیترها بهبود بخشید.
6.بررسی محتواهای تکراری
ششمین مرحله از ممیزی سئو بررسی محتواهایی است که تکرار شدهاند. اگر چه تکرر محتوا به عنوان عاملی برای رتبه بندی منفی در نظر گرفته نمیشود اما میتواند در سئو سایت بسیار موثر باشد.
پس از مشاهده تکرر محتوا لازم است تا با به کارگیری این چند نکته مشکل پیش آمده را حل کنید.
- از صفحه نگهدارنده مکان استفاده نکنید.
- محتواهای مشابه همانند اعلامیههای حق چاپ یکسان را محدود کنید.
- بررسی نحوه پخش محتواهای خود با هدف اطلاع از کیفیت آنها
- تغییر مسیر یا دامنههای سطح بالا
- اضافه کردن URL متعارف برای ارسال سیگنالهای دلخواه شما به گوگل
7.بررسی زمان بارگذاری صفحات سایت
هفتمین اقدام شما برای ممیزی سایت بررسی زمان بارگذاری صفحات میباشد. میانگین زمان بارگذاری صفحه در تلفن همراه ۲.۵۹۴ ثانیه و در دسکتاپ ۱.۲۸۶ ثانیه میباشد. اگر زمان مورد نیاز برای بارگذاری صفحات شما از این بازه زمانی تجاوز کند، موجب کاهش رتبه بندی شما در گوگل میشود.
شما میتوانید با بهینه سازی تصاویر، کاهش تعداد پلاگینها و اسکریپتها و تحول محتواها سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را زیاد کنید.
8.تجزیه و تحلیل ترافیک ارگانیک سایت
ترافیک ارگانیک یک سایت به معنی تعداد بازدید کنندگانی است که به دلیل محبوبیت یک سایت از آن بازدید میکنند. در واقع میتوانیم بگوییم این ترافیک بدون دخالت تبلیغات ایجاد میشود. و نشان دهنده کیفیت بالا محتوا و سئو شما میباشد.
اگر وب سایت شما ترافیک ارگانیک اندکی دارد میتوانید با بهبود کیفیت سئو و محتوا خود این ترافیک را ارتقا بخشید.
9.تجزیه و تحلیل نسخه موبایلی وب سایت شما
از آنجایی که امروزه بیشتر افراد از تلفن همراه برای سرچ در گوگل استفاده میکنند، وب سایتهایی که برای نسخه موبایل سئو شدهاند بیشتر رتبه میگیرند.
هر از چند وقت یک بار وب سایت خود را با یک تلفن همراه بررسی کنید تا از موفقیت یا عدم موفقیت نسخه موبایلی سایت خود مطلع شوید.
10.رفع لینکهای شکسته
در دهمین مرحله ممیزی سایت لازم است تا صفحات شکسته سایت خود را شناسایی و آنها را رفع کنید.
گفتنی است که از هر صد صفحه یک وب سایت معمولا بین پنج تا شش صفحه شکسته است. متاسفانه عدم رفع این صفحات میتواند زمینه را برای موفقیت رقبایی که صفحات شکسته کمتری دارند فراهم کند. اگر به دنبال دریافت رتبههای بالا در گوگل هستید لازم است هر چه سریعتر این صفحات را شناسایی و رفع کنید.
11.شناسایی شکافهای محتوایی
منظور از شکافهای محتوایی کمبودهایی است که سایت شما از نظر محتوا دارد. بهتر است بگوییم شکافهای محتوایی نشان دهنده آنچه کاربر به دنبال آن است اما در سایت شما نمییابد، میباشد.
برای شناخت و رفع این شکافها میتوانید محتواهای رقبا را آنالیز کرده، تحقیق کلمه کلیدی را جدی گرفته و به رتبه بندی محتواهای خود توجه بیشتری داشته باشید.
12.تجزیه و تحلیل رقبا
با تجزیه و تحلیل رقبا خود میتوانید فرصتهای بیشتری برای موفقیت پیدا کنید. شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کند که در این فضا رقابتی چه عواملی را باید مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تمامی لینکها و بک لینکهای با کیفیت رقیب، محتواهای موفق و شکست خورده او، سرعت سایت و سرعت پاسخ گویی او به تماس و همچنین فعالیت او در فضا مجازی از عواملی است که باید تحلیل و بررسی گردد.
13.استراتژی محتوایی دقیق و کامل
اگر بدون داشتن استراتژی محتوایی بخواهید تولید محتوا کنید صد در صد ضرر خواهید کرد. چرا که نمیدانید چگونه و چرا باید تولید محتوا کنید. داشتن استراتژی دقیق محتوایی از جمله عوامل ممیزی سئو است که میتواند بر رتبه شما در گوگل تأثیر گذارد.
برای داشتن یک استراتژی موفق لازم است تا اهداف خود را مشخص کرده و پس از تجزیه و تحلیلهای لازم بر اساس یک برنامه منظم پیش روید.
14.استفاده از ابزارهای خزیدن وب سایت
استفاده از ابزارهای خزیدن وب سایت که مشکلاتی نظیر محتوا تکراری، لینکهای شکسته و دیگر مسائل مربوط به خزیدن و نمایه سازی را بیابد میتواند موجب بهبود رتبه شما در گوگل شود.
15.بهبود URL سایت با کمک HTTPS امن
در پانزدهمین مرحله ممیزی سئو سایت میتوانید از یک HTTPS امن کمک بگیرید. اگر چه این عامل به تنهایی نمیتواند رتبه سایت شما را بهبود بخشد اما میتواند در سئو موثرتر نقش داشته باشد. بنابراین این گزینه نباید مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد.
در این مقاله سعی کردیم ۱۵ مورد از مهمترین مراحل ممیزی سئو یک سایت را مورد بررسی قرار دهیم. فراموش نکنید این عمل به این نکات تنها زمانی شما را به نتیجه دلخواه نزدیک میکند که ارادهای قوی و شکست ناپذیر داشته باشید.